Stefaan Ottevaere, zaakvoerder van Bouw.Punt Ottevaere, blaast binnenkort 10 kaarsjes uit op de verjaardagstaart van ‘zijn Dynamics NAV’. Tijdens een gesprek polsten we naar de gevolgen van ERP op zijn onderneming. Daaruit blijkt dat de impact op de medewerkers niet te onderschatten is.
De tijd van onhandige karakter gebaseerde ‘DOS-schermen’ als ERP-pakket ligt ver achter ons. Zelfs de typisch grijze Windows-schermen met tientallen invulvakjes en een hoofdmenu waar een kat haar jongen niet in terugvindt, zijn verleden tijd. Althans in vergelijking met moderne ERP-software.
ERP heeft de laatste jaren sterk ingezet op gebruiksvriendelijkheid. Dit gebeurt onder andere door rolgebaseerde ERP-schermen. Dit wil zeggen dat het ERP-pakket zich aanpast aan de taken van de ingelogde gebruiker. Zo krijgt een financiële medewerker andere menu’s, mogelijkheden, notificaties, grafieken en schermen te zien dan zijn collega in de stock. ERP-software zoals Navision is ook meer en meer sturend, in de zin dat de software de gebruiker op de hoogte brengt van bepaalde zaken zonder dat hij daar specifiek naar op zoek moet. De schermen worden logischer opgebouwd, er zit een zoekfunctionaliteit in die de medewerker sneller doorheen de software laat navigeren en ga zo maar door.
Dit zorgt er voor dat ERP software gebruikt kan worden door iedereen in de organisatie, of men nu een groot of klein IT talent is. Vandaag begint echter een ander aspect van digitalisering bij medewerkers te spelen.
Enerzijds laat Dynamics NAV toe dat uw medewerkers de ERP configureren naar hun persoonlijke noden. Ze kunnen zichzelf steeds beter bedienen door ingebouwde tools, configurators, export- en importmogelijkheden af te stemmen op hun eigen wensen. Dat is enorm krachtig voor je organisatie maar dit extra rendement werkt pas écht als je medewerkers digitaal ondernemend zijn en sterk genoeg in hun schoenen staan om van het ERP-pakket hun persoonlijke erp te maken..
Anderzijds heeft ERP, dat alle bedrijfsafdelingen overkoepelt, er voor gezorgd dat er een massa data beschikbaar is in je organisatie. Die data bevat heel wat interessante verbanden en inzichten maar de analyse van die gegevens is vaak nog een uitdaging voor middelgrote ondernemingen. Medewerkers moeten zich eerst bewust worden van de waarde van die gegevens en moeten vervolgens de tools en kennis opbouwen om daar iets mee te gaan doen.
Een goede marketeer voor een bouwhandel moet dus in de toekomst niet alleen vlot campagnes bedenken maar ook informatie over klanten en contacten kunnen analyseren. Een goede verkoper zal niet alleen veel productkennis en commerciële flair in huis moeten hebben maar ook moeten kunnen segmenteren en analyseren. Als het aanwenden van deze data-inzichten dan ook nog eens de klantenservice doorheen de hele organisatie gaat beïnvloeden besef je pas hoe medewerkers in de toekomst digitaal zullen moeten omarmen om ERP echt te laten renderen.
Kom op 24 september luisteren op ‘ERP Heerlijk Rechtuit’ bij Microsoft. Stefaan Ottevaere en twee andere managers van Vlaamse KMO’s vertellen er openlijk over hun implementatie.