Microsoft Dynamics NAV 2018 is nu al een tijdje een feit en we lichten toe welke nieuwe functionaliteiten nuttig zijn voor jou als eindgebruiker.
En dat mag ook wel, want de 2018 editie staat vooral in het teken van integratie en gemak, zowel voor jullie als voor ons.
Reminders voor jezelf en gebruikerstaken voor je collega’s maken in NAV zelf
De tijd van Post-Its is gelukkig voorbij. Als je nu aan een collega wil vragen om zijn klanten up te daten of om een order na te kijken dan maak je gewoon in NAV een taak aan! Gedaan met mailtjes, briefjes of to-do-lijstjes, NAV 2018 laat je toe taken te creëren en die aan jezelf of andere gebruikers toe te kennen. Die taken kunnen ook functioneren als reminders. Zo wordt Dynamics NAV uitgebreid tot een centrale werkplek.
Foto’s analyseren
In de laatste versie van Dynamics zit een mooi staaltje integratie van Dynamics en Azure Image analyzing services waardoor het ERP-systeem beelden kan herkennen.
Je kan de image analyzer in NAV 2018 gebruiken om data uit afbeeldingen te extrapoleren. Zo kan het systeem op contactkaarten automatisch geslacht en leeftijd uit de foto van een contact halen.
Uit afbeeldingen van producten kan NAV attributen zoals type en kleur afleiden. Dat levert je een hoop nuttige metadata op.
- Je laadt een productfoto op bij je artikel in NAV.
- De Azure AI interpreteert de foto. Let wel, hiervoor is integratie met Azure nodig.
- De AI stelt een aantal artikelkenmerken voor die het herkent op het beeld.
- Die kenmerken worden dan automatisch gebruikt in Dynamics NAV.
Ook met kleuren kan de beeldherkenning al goed overweg. Handig, dan moet je al die artikelkenmerken in de toekomst niet meer ingeven of opladen.
Kettingreacties maken met Microsoft Flow
Microsoft Flow laat je toe geautomatiseerde werkstromen te creëren. We schreven al eerder over hoe je professionele kettingreacties opzet vanuit Dynamics 365. Zo kan je Flows maken voor het ontvangen van meldingen, synchroniseren van bestanden en verzamelen van gegevens. Microsoft Dynamics NAV 2018 integreert nog verder met Flow, zodat je zowel processen binnen als buiten het systeem kan creëren en aanpassen. Ook hiervoor moet je integreren met Azure.
Power Bi analyses en grafieken in alle schermen van NAV
Power BI en Dynamics Nav werken goed samen. Zo kan je alle gegevens uit je ERP-systeem naar hartenlust analyseren. Daarnaast kan je ook nog eens honderden andere databronnen aan je ERP-gegevens verbinden. Zoals bijvoorbeeld je e-mailmarketingstatistieken, of je website-bezoeken, …
Met NAV 2018 is het nu mogelijk om die rapporten toe te voegen aan een FactBox. Zo heb je die informatie altijd bij de hand.
Je journaal beheren
Met NAV Journal pages kan je diverse dagboeken in Excel maken en de gegevens daarin aanpassen. Daarna kan je direct inladen in NAV. Daarvoor heb je wel Azure Active Directory voor nodig.
Dynamics 365 voor Verkoop (CRM) en Dynamics NAV groeien nog meer naar elkaar
Naast Power BI en Microsoft Flows integreert NAV nu ook verder met een andere applicatie uit de Microsoft familie, namelijk Dynamics 365 voor Verkoop (het vroegere Dynamics CRM).
Zo kan je NAV verkopers koppelen aan Dynamics 365 voor verkoop gebruikers en verkooporders, beschikbaarheid, valuta en afmetingen synchroniseren.
Door je CRM nauw te verbinden met je ERP krijgen je verkopers meer inzicht in de klantenhistoriek uit het ERP en omgekeerd. Zo kan je nog beter je klanten bedienen.
Log je interacties vanuit Outlook meteen in NAV
De integratie tussen Outlook en NAV wordt nu nog uitgebreider. Binnen NAV kan je de verschillende interacties die je met een klant doet, gaan loggen. Als je bijvoorbeeld een vergadering met hem hebt gehad, of je hebt met hem gebeld, kan je dat bijhouden in NAV zodat je een mooie interactiehistoriek opbouwt.
Je moet Outlook niet meer uit om een telefoontje, mail of andere interactie met je klant in NAV te registreren. Je kan zelfs vooraf gedefinieerde templates in Outlook gebruiken en die dan doorstromen naar NAV. Weeral wat tijd gespaard!
Setup
Dit is een verbetering die vooral voor ons als Dynamics-partners welkom is. Bij deze feature staat eenvoud voorop. Met de introductie van een setup en extensions knop vinden wij alle settings en extensies in één plaats. Zo kunnen we jouw project nog sneller live brengen en het zou ons niet verbazen mocht jij als tech-savvy eindgebruiker op termijn stukjes van die setup zelf gaan doen.
Geautomatiseerde intercompany inbox/outbox verwerking
Intercompany boekingen verloping nu volledig geautomatiseerd. Niet meer manueel verzenden en ontvangen, dus.
Bulk boeken van facturen
Je kan in de ongeboekte verkoopfacturen aanduiden welke welke je in bulk wil factureren zonder te moeten filteren.