Sana Commerce vroeg Sapio Research de huidige stand van zaken op het gebied van B2B e-commerce en digitale transformatie te onderzoeken. Deze (Nederlandse) cijfers geven een beeld van de pijnpunten die bouwhandels ervaren en hoe een efficiënt geïmplementeerd e-commerce platform die problemen kan oplossen (Bron: Sana Commerce).
We analyseren de cijfers.
Welke kenmerken van een e-commerce platform zijn het belangrijkst?
- Verminderen van fouten naar aanleiding van handmatige invoer (95%)
- Verminderen van eisen rond systeembeheer (92%)
- Minimaliseren van orderverwerking voor inside sales/binnendienst (90%)
Verminderen van fouten door handmatig invoeren blijkt over sectoren heen een belangrijk pijnpunt. De andere twee punten zijn specifiek belangrijk voor de bouwmaterialenhandelaars.
Fouten door handmatig invoeren van data is dus een universeel probleem in de B2B-sector. De oorzaak hiervan ligt bij een gebrek aan de noodzakelijke technologie én het ontbreken van een centrale hub waarin alle data verzameld wordt.
Met andere woorden, verminder fouten door er simpelweg voor te zorgen dat je minder data handmatig moet invoeren. Hoewel ‘simpelweg’ natuurlijk makkelijk gezegd is.
Financiële gegevens, voorraad, artikelprijzen en logistiek bewaar je in een ERP-systeem zoals Microsoft Dynamics Business Central (voorheen Dynamics NAV)
– Voor bouwhandels, doe-het-zelf-zaken en andere toeleveranciers is er een versie van Dynamics specifiek voor hen
– Je eigen salesmensen maar ook je klanten zelf kunnen orders ingeven via gebruiksvriendelijke online portals of webshopsoftware zoals Sana Commerce
– Wil je nog meer productinformatie centraliseren (bijvoorbeeld technische fiches, handleidingen, dop’s, …) dan integreer je een PIM-systeem zoals Perfion.
Op deze manier heb je alle informatie gebundeld in één geïntegreerd digitaal platform waardoor fouten en manuele orderverwerking sterk worden verlaagd.
De belangrijkste uitdagingen voor e-commerce projecten binnen bouwhandels
- Zorgen dat klantinformatie correct en compleet in één systeem beschikbaar is (94%)
- De IT-infrastructuur updaten (90%)
- Het werken met één centraal systeem (88%)
De eerste twee punten zijn in elke sector belangrijk, het derde punt is specifiek van belang voor de toeleveranciers van bouw
De wereldeconomie is zich aan het herstellen en vooral de stijgende vraag naar woningen zorgt ervoor dat de bouwsector het in het algemeen goed doet. Maar elk bedrijf moet ervoor zorgen dat hun software die groei aankan.
Microsoft Dynamics 365 Business central is daar de ideale software voor. Naast alle voordelen van Microsoft Dynamics NAV, zoals een gebruiksvriendelijke central hub voor product, prijs- en klantinformatie, biedt deze laatste vernieuwing ook voorspellende software en een hoge mate van automatisatie. Zo kan je voorspellen welk product het wanneer goed doet en kan je je werknemers inzetten voor belangrijke taken, zoals het verbeteren van klantervaring.
Wil je meer info over Microsoft Dynamics 365 Business Central, neem dan contact op met een van onze experts.