Het is geen geheim dat sociale media zoals Facebook, LinkedIn, Skype, Instagram, Twitter, enz. een grote impact hebben op het leven van mensen. Ook leveranciers van ERP-systemen maken een grote investering om bij te blijven met de sociale revolutie die doorheen het (bedrijfs)leven trekt. Het verwerven van sociale media kenmerken en functionaliteiten binnen ERP-pakketten is een stijgende trend in het ERP-landschap. Men spreekt dan vaak over ‘Social Enterprise Resource Planning’.
Social ERP is het integreren van de voordelen van sociale media in ERP. Social ERP is een mix van traditionele ERP-concepten en sociale media concepten zoals
- Collaboration: samenwerken om een gemeenschappelijk doel te bereiken
- Content sharing: delen van inhoud en informatie naar revelante doelgroepen
- Cross channel communication: gebruik maken van een online en offline mix van communicatiekanalen om de boodschap en aanbod van uw bedrijf te verspreiden
- …
Deze concepten kunnen gebruikt worden door bedrijven om hun werknemers beter te laten samenwerken, efficiënter te communiceren met klanten of andere doelgroepen van de juiste informatie te voorzien. Kortom toegevoegde waarde voor bedrijven creëren. Sociale technologieën integreren in ERP-systemen geeft de jongere generatie, die opgegroeid zijn met sociale media, ook de mogelijkheid om te werken met hedendaagse technologie en zo hun volle potentieel te benutten. Vanzelfsprekend moet over de ganse onderneming een draagvlak gecreëerd worden voor het invoeren van deze sociale technologieën.
Bij ESC bieden wij het ERP-pakket Microsoft Dynamics NAV aan. Microsoft integreert nu reeds sociale technologieën in zijn ERP-oplossing zoals Yammer en Office 365. Yammer is een sociaal netwerk voor bedrijven vooral gericht naar interne communicatie. Office 365 is een verzameling van producten dat door Microsoft “in de Cloud” wordt aangeboden als service. Exchange Online, SharePoint Online, Lync Online en Office zijn allemaal onderdeel van deze online dienstverlening. Office 365 geeft u onder meer uw noodzakelijke Office-pakketten op meerdere toestellen, de mogelijkheid om bestanden te delen intern of extern met SharePoint Online, beter samen te werken door chatfunctionaliteit via Lync Online en zoveel meer.
We verduidelijken graag het concept Social ERP en ons bijhorend aanbod in een persoonlijk gesprek.