ESC nam voor de 8ste keer deel aan het jaarlijks congres vanUfemat, de Europese Federatie van Bouwmaterialenhandelaren. Zaakvoerder Edward Claeys was terug onze reporter ter plaatse (Montreux, CH) en maakte een samenvatting. Je kan de presentaties van de conference ook onderaan de blog downloaden.
– door Edward Claeys
Ufemat
Het congres ging van start met een bedrijfsbezoek aan ‘Matériaux Plus’, een bouwhandel die begin 2000 ontstond uit de fusie van twee lokale spelers. Hun nieuwe hoofdsite uit 2013 werd ingericht met de professionele hulp van het Duitse ‘Intraplan‘. Deze mannen hebben reeds een 200 projecten bij bouwhandels gerealiseerd, met name het logistiek uittekenen van nieuwe en bestaande sites. Als nieuwigheid promoot Intraplan ook het gebruik van ‘shuttle racking’.
Na het bedrijfsbezoek kwamen enkele gevarieerde sprekers aan bod…
Ufemat sprekers
Uit het inleidend woord van de Ufemat voorzitter John Newcomb onthouden we dat de Engelse fema (BMF) ervoor gekozen heeft om met ETIM aan de slag te gaan en dat Ufemat meer aandacht wil besteden aan de Europese versie van FEMA jeugd, de Young Merchants. Het Verenigd Koninkrijk en België gingen al samen op stap en er zijn gesprekken met andere landen. Barbara Leus, Steven Hendrickx en Stijn Danckaert vertegenwoordigden alvast de Belgische kleuren.
De eerste commerciële spreker Bob Dalrymple, Head of Marketing Western Europe & North America, TN International hield zich in een vorig professioneel leven vooral bezig met de branding van whisky merken. Hij brak een lans om voor bouwmaterialenverpakkingen designs te creëren die je zou verwachten van B2C brands. Handelaren zouden dit volgens hem meer moeten eisen van hun fabrikanten en zouden hiermee als sector ook weer een stukje moderner voor de dag kunnen komen. “Walking around at a merchant’s should be more exciting”, aldus Dalrymple.
Als voorbeeld haalde hij de verpakkingen van superglass insulation aan. Hiermee scoorde hij niet goed bij Valipac, de volgende spreker…
Valipac creëerde namelijk met partners een transparante krimphoes uit gerecycleerd materiaal. Hoognodig want China & Co hebben niet zo lang geleden redelijk abrupt hun grenzen voor ons plastic afval gesloten. In Europa is er op heden nauwelijks recyclage capaciteit.
Nu is het zo dat recyclage best lukt met niet bedrukte/gekleurde hoezen, dus er zal wat creatief nagedacht moeten worden om de marketingpeople bij de producenten happy te houden.
De eerste tests bij Wienerberger in samenwerking met partners zoals TOTAL waren in ieder geval succesvol en Wienerberger won er de FEMA packaging award mee.
Recruiting in de bouwmaterialenwereld
Ook in de bouwmaterialenwereld woedt de war for talent, meer bepaald bij de zoektocht naar profielen met bouwmateriaaltechnische kennis. Page Executive kwam zich presenteren en bij hen kan je terecht voor enerzijds de zoektocht naar nieuwe medewerkers, en anderzijds voor benchmarking en advies rond je recruteringsaanpak.
Neil Mc Millan, Director Political Affairs and Trade bij Eurocommerce, was de volgende spreker. Vanuit EuroCommerce worden de belangen en uitdagingen van de distributeurs, importeurs en retail tot aan de oren van de Europese politici gebracht want onbekend is onbemind, ook wanneer er Europese regelgeving gemaakt wordt.
Redelijk abstracte materie waarbij mijn aandacht afdwaalde, maar hij had me helemaal terug toen hij op het einde aangenaam verraste door te stellen dat ze ook blockchain en AI in het oog houden, zeker nu er in de VS en in Azië eerste concrete projecten beginnen te komen.
Als afsluiter gaf hij het advies mee om echt wel in te zetten op online verkoop – al beseft hij dat dit voor vele KMO’s een moeilijk haalbare kaart is omwille van het gebrek aan digital kennis en resources.
Over ETIM in Europa
Digitaal was hiermee op de kaart gezet op de conference en Jan Janse, president ETIM-International, pikte daar op in met zijn toelichting over ETIM.
Jan Janse deed een nobele poging om in enkele minuten uit te leggen waar ETIM voor staat. ETIM is nog niet leading in alle Europese landen wat de bouwmaterialensector betreft, maar het is wel hun ambitie. De grootste Engelse bouwmaterialenfederatie heeft recent met haar leden beslist om de ETIM kaart te trekken, net zoals België. De implementatie in België moet nog starten en sde volgt dit mee op de voet.
Hij sloeg nog even de nagel op de kop door te stellen dat we ook maar niet hoeven te denken aan digitalisatie zonder standaardisatie. Vaak horen we bij bedrijven grote e-business of e-commerce ambities terwijl nog heel veel zaken pas na menselijke interpretatie in de systemen kunnen verwerkt worden, wat een showstopper is voor automatisatie via een online tool.
E-commerce voor bouwhandelaren in het V.K.
Andy Scothern, Managing Director eCommonSense, bracht een sponsored content sessie over hun e-commerce oplossing voor bouwhandelaren, momenteel in gebruik in het V.K. Concreet hebben ze een productdatabase met alle producenteninfo en kunnen ze via een template snel handelaren online brengen. Deze is nog gebaseerd op de GS1 standaard, ze zullen dus wat werk hebben om ETIM te ondersteunen.
Los van de tool is hun boodschap ook deze die we vanuit sde verkondigen : professionals willen ‘a merchant that is convenient to deal with’. Andere mooie oneliners met veel waarheid:
- Social media (Twitter, Facebook, Whatsapp) is like a phone line
- Amazon is the largest reseller of timber in the US
- Convenience is the new loyalty
Last but not least nog even meegeven dat ‘Ufemat Youth’ instond voor een 10% van de deelnemers, versus 1% enkele jaren terug. Ufemat Youth is een initiatief om de aankomende generatie van bouwmaterialenhandelaren ervaringen te laten uitwisselen. Momenteel betreft het vooral jonge ondernemers uit België, Portugal, Zwitserland en Spanje.
De volgende conference gaat – Brexit of niet – volgend jaar door in Londen op 15 en 16 October.
Daarnaast nog even meegeven dat er de komende 5 jaar 3 miljard mensen extra online zullen komen via een smartphone. All digital hands on deck dus!
Hieronder vind je een link naar de presentaties: