Als je distributeur van technische artikels en bouwmaterialen bent dan is je businessmodel de laatste jaren sterk veranderd. De concurrentie neemt toe en klanten maken hun beslissingen niet enkel gebaseerd op de waarde van het product. Ze willen meer.
Gelukkig zijn er manieren om te concurreren. Niet enkel op productkwaliteit, maar op meerwaarde. Die strijd win je door de juiste value added services aan je product toe te voegen. Vooral online, want digitale tools zijn een geweldige manier om je klanten van dienst te zijn.
En zo doe je dat:
1) Gegevens
Je hebt kennis van je sector, kennis van je klanten en kennis van je product. Gebruik die dan ook. Zorg dat je weet waar je klanten van wakker liggen door met hen samen te zitten of hen een enquête te laten invullen.
Ontdek de pijnpunten, pas je strategie aan.
2) De toekomst is online
Of je het nu leuk vindt of niet, de toekomstige (en veel van de huidige) klanten willen online met je business doen. Met een grondig voorbereide digitale strategie kan je jaren aan sterke business doen.
Een webshop laat je klanten 24/24, 7/7 winkelen. Een must voor klanten die meteen hun bestelling willen plaatsten. Je website moet gebruiksvriendelijk en vlot zijn. Leuk voor je klanten, leuk voor je werknemers die zo flink wat administratieve rompslomp vermijden. Zorg dat je dus krachtige software hebt die je duizenden producten aankan.
Maar er zijn nog andere tools waarmee je je website nuttig kan maken voor klanten.
Buildbase.co.uk biedt hun klanten via hun website een waaier aan nuttige tools aan. Tools die elk bedrijf kan toepassen, zoals een “windows online,” dat je meteen een quote geeft voor PVC-U ramen en deuren. Je kan ook heel vlot te weten komen in welk lokaal filiaal je verf kan mengen of hout versnijden.
3) Creëer nieuwe diensten
Richt je niet alleen op de verkoop van producten, creëer je eigen oplossingen voor de problemen van klanten. Dat doe je bijvoorbeeld door:
- Click & collect – Online bestellen, zelf afhalen
- Verhuur van materiaal
- Ontwerp – Help je klanten bij het ontwerpen van hun structuren, door 3D-tools en advies aan te bieden
- Deel-leveringen – Lever je producten aan je klanten waar en wanneer ze die nodig hebben, in plaats van alles ineens
- Uitlenen trailer – Kocht te klant te veel om in z’n wagen te passen? Leen hem een trailer om alles naar huis te brengen
- Klankbord – Stel je expertise ter beschikking van de klant door met hem te praten over zijn project
- Werfbezoek – Bezoek het werf van de klant en help hem bij de aspecten waar hij zelf weinig ervaring bij heeft
- Op maat – Laat klanten ter plaatste hout versnijden of verf mengen
- Bouwvoorschriften – Laat je klanten weten aan welke bouwvoorschriften ze moeten voldoen, afhankelijk van de regio waar ze werken
Dat zijn maar enkele van de dingen die je kan doen om je van jezelf een value added serviceprovider te maken. Je klanten zullen je dankbaar zijn.