De R2 versie van Dynamics NAV 2013 zal algemeen beschikbaar worden in oktober. Navision 2013 R2 zal enkele voor de KMO significante nieuwe kenmerken bevatten. Naast een hele resem eerder technische verbeteringen onder de motorkap zijn de drie belangrijkste:
- Nog beter samenwerken met Office 365. Microsoft Navision ERP kan nu geïmplementeerd worden als een applicatie in on-premise en cloud-gebaseerde SharePoint sites. Inloggen op je Sharepoint, logt je ook meteen in op Dynamics NAV. De MS Dynamics NAV web client ziet er nu nog meer uit als de interface van Office 365 en Sharepoint waardoor het gemakkelijker is voor de gebruiker.
- Verbeterde mogelijkheden aangaande cash-management. Hieronder wordt onder andere automatische betaalverwerking verstaan, waardoor de kans op menselijke fouten afneemt. Ook bankafstemming is mogelijk, en dit zowel manueel als automatisch, met de optie om bankafschriften te importeren en deze automatisch af te stemmen. Er is de mogelijkheid om SEPA-compatibel te zijn zowel voor credit als debet.
- Krachtige verbeteringen aan de gebruiksvriendelijkheid voor zowel de web als desktop clients. De gebruikservaring van de erp-software werd gerestyled, in lijn met Office 365 waardoor het nog eenvoudiger is om bedrijfsdata en – processen te bekijken en aan te passen.
Hier bovenop steunt het MS Nav ERP-pakket de zogenaamde ‘multitenant deployments’, waar een enkel exemplaar van de software draait op de server meerdere clients bedient. Hierdoor zal de kost afnemen en de dienstverlening verbeteren.