Microsoft brengt jaarlijks een nieuwe versie uit vaan haar erp-software Microsoft Dynamics NAV. Dit ERP-pakket wordt specifiek ontwikkeld voor kleine en middelgrote bedrijven. Versie 2017 werd onlangs beschikbaar gemaakt voor de Belgische markt. We bekijken even de grootste nieuwigheden.
Office 365 & Navision 2017 integratie
Outlook e-mail is bij heel veel bedrijven nog steeds dé applicatie waar ze het meest in vertoeven. Daar worden afspraken gepland, komen offertes binnen, stellen klanten service-vragen enzovoort. Microsoft verweeft in de nieuwste versie NAV2017 met Outlook en in bredere zin ook met andere onderdelen uit Office 365 zoals Word, Excel etc.
Zo kan je vanuit een binnenkomend mailtje meteen de bijhorende gegevens uit Microsoft Dynamics NAV 2017 oproepen en omgekeerd. Deze youtube-video geeft meteen aan hoe handig dit is!
NAV 2017 crm-functionaliteit
Binnen het ERP-pakket zit al sinds de start een CRM-module en die heeft een mooie update gekregen met een focus op mobiel en smartphone-gebruik want je vertegenwoordigers of verkopers zijn natuurlijk het meeste van iedereen op de baan.
Heeft je bedrijf slechts nood aan contactbeheer, het bijhouden van interacties met klanten en het bijhouden van opportuniteiten of leads dan is deze crm-module zeker het overwegen waard. Ook het loggen van mailtjes en telefoontjes binnen deze crm-module werd heel gemakkelijk gemaakt als je Office 365 gebruikt.
ERP in je webbrowser
Alle schermen werden nog gebruiksvriendelijker gemaakt en niet alleen als je NAV opstart via de software maar ook als je simpelweg naar de juiste URL van je ERP surft met een browser als Chrome, Edge, Firefox of Internet Explorer.
De schermen zijn ook grafisch aantrekkelijker. Zo kan je bijvoorbeeld in artikeloverzichten gemakkelijk switchen tussen thumbnail-views, lijsten etc. Toetsenbord-shortcuts werken trouwens ook in de browser.
Notificaties zijn overal, kijk maar naar je smartphone, facebook of linkedin die je via handige mini-berichten, rode bolletjes met cijfers etc verder helpen. Dit is nu ook aanwezig in Dynamics NAV 2017 waardoor gebruikers als het ware door de software gegidst worden. Handig!
Ingewerkte Power BI
De vorige NAV-versie kon met enkele kliks gekoppeld worden aan Power BI. Microsoft’s rapporterings- en business-intelligence tool. Nu gaat Navision nog een stap verder en kan je Power BI grafieken automatisch laten verschijnen binnenin je Dynamics NAV schermen.-
Cortana Intelligence / AI
Vooruitkijken is cruciaal in elke business. Tot op heden deed je dat op basis van je ervaring in combinatie met rapporten, lijsten en in het beste geval een BI-tool. Microsoft Dynamics NAV 2017 kan aan slimme ‘predicties’ doen dankzij de ingewerkte AI van Cortana Intelligence
Zo kan NAV2017 bestelvoorstellen doen van producten op basis van het huidige voorraadniveau in combinatie met gegevens van openstaande orders en offertes.
Meer productinformatie mogelijkheden
Artikelinformatie wint heel snel aan belang en dat heeft veel te maken met de steile opmars van e-commerce en webshops. Om succesvol online te verkopen is uitgebreide artikelinfo cruciaal maar ERP-software was in het verleden eerder beperkt om al die product-eigenschappen te gaan beheren.
NAV 2017 laat toe om zelf velden per artikel toe te voegen en die vervolgens ook te gebruiken in de ERP om te gaan filteren, lijsten samen te stellen etc. Deze PIM-functionaliteit (product information management) in combinatie met de meer flexibele mogelijkheden om producten te gaan categoriseren en groeperen is een ijzersterke troef voor wie aan e-commerce wil gaan doen.
Verbeteringen aan finance, artikelbeheer, digitale facturen / e-everything, gegevensimport en tools voor de ontwikkelaars en partners
Naast bovenstaande opvallende aanpassingen zijn er nog een hele reeks tweaks en verbeteringen onder de motorkap wat betreft het financiële luik, digitale facturen / e-everything, gemakkelijkere gegevens import uit je oude pakketten en een reeks tools die het voor partners gemakkelijker maken om Dynamics NAV 2017 op te zetten.