
We vergezelden een Belgische delegatie van bouwhandelaars en producenten op het UFEMAT-congres in Stockholm om te leren hoe bouwhandels daar georganiseerd zijn. Dit zijn volgens ons de 3 belangrijkste lessen die nuttig zijn voor Belgische bouwhandels. Bovendien nemen we de inspiratie mee om onze erp-software voor bouwhandels verder te verbeteren.
E-commerce groeit en er is geen ontkomen aan.
- Het aandeel e-commerce-omzet versnelt jaar na jaar in Zweden. Tussen 2003 en 2010 groeide het percentage met 3 %. In evenveel jaar van 2010 tot 2017 groeide de e-commerce omzet verder met nog eens 5 %.
- 9 % van de bouwmaterialen in Zweden wordt online verkocht en het vooruitzicht is dat dit nog verder en sneller zal groeien. Wereldwijd schat men de online bouwmaterialen-verkoop op 7 %.
- E-commerce zorgt ervoor dat klanten prijzen kunnen vergelijken en dat er neerwaartse prijsdruk is. Maar als je niet online bent, kan je ook niet mee vergeleken worden en val je per definitie uit de boot.
- De nood aan goede productdata is ook in Zweden groot. In tegenstelling tot in België is er nog geen goed georganiseerd initiatief zoals GS1. Daarom maakt een van de grootste bouwhandel bijvoorbeeld zelf productfoto’s van zijn 25.000 producten omdat het een concurrentieel voordeel biedt.

Aankoopgroeperingen professionaliseren met service in het achterhoofd
- Net zoals bij ons is de eerste doelstelling van een aankoopgroepering beter aankopen en de schaalgrootte gebruiken op vlak van gedeelde backoffice, IT, marketing…
- Bijkomend kunnen de aangesloten leden zo meer diensten & services aanbieden. Het is duidelijk dat de bouwhandel verschuift van distributeur / logistieker naar een bedrijf dat toegevoegde waarde & services levert in b2b en b2c.
- Services zoals verpakken per appartement / te bouwen woon-unit, helikopter- en watertransport, just-in-time delivery
- Sommige bouwhandels hebben zo al 25 betalende services in hun aanbod opgenomen : do not be afraid to charge your customer for services!
- Bijvoorbeeld: https://www.xlbygg.se/edvardssons
Digital %20 Fysical = Fygital of ook wel omnichannel
- De grootste bouwhandel van Stockholm zet in op sterke digitale aanwezigheid en fotografeert hiervoor 25.000 producten voor op zijn e-commerce
- Men laat de klant online een afspraak boeken voor een consultatie met een specialist in het winkelpunt voor bijvoorbeeld badkamerrenovaties
- Op 2 jaar tijd ging men van 1 naar 6 adviseurs op de winkelvloer. Ze hebben er handige ‘boots
- Het advies is betalend als je beslist om de benodigde goederen niet bij hen te kopen.
Meer info over hoe groothandels in bouwmaterialen zich beter kunnen organiseren door middel van Dynamics NAV of Dynamics 365 vind je hier.
Enkele interessante beelden en slides





