Meer dan 15 jaar geleden kozen we er heel bewust voor om ons te gaan specialiseren in ERP voor bouwhandels en doe-het-zelf. Om ons ERP-pakket continu te laten mee-evolueren met de sector zijn we actief lid van FEMA en nemen we jaarlijks deel aan het Europese UFEMAT-congres. De presentaties van de sprekers op dit congres zijn te vinden op http://www.ufemat.eu/ maar ons bleven alvast volgende zaken bij:
- De Ufemat voorzitter onderstreepte opnieuw het belang van de digitalisering maar zonder concrete handvaten aan te reiken. Het meer ter zake advies kwam van de Wienerberger CEO Dr Heimo Scheuch wiens presentatie over ‘Building in a digital world ‘ je hier kan bekijken. Bottom line stelde hij dat niets doen op digitaal vlak geen optie is – ‘stop talking – do something about it or you will be out of business in ten years from here’. We could not agree more.
- Zowel in Duitsland als Frankrijk en ook bij ons worden er voor de nieuwbouw projecten om de haverklap nieuwe energienormen opgelegd terwijl de gebouwen uit de jaren 50-60-70 de grootste slokoppen zijn op vlak van energieverbruik. Iedereen ziet dan ook nog veel opportuniteiten in de markt van renovatie van woningen.
- De regelgeving wordt zo ingewikkeld dat in Duitsland niemand er nog in slaagt om voor een bouwproject met alle Europese en landelijke regels in orde te zijn. Men heeft zich compleet vastgereden en een uitweg is niet direct in zicht.
- Ook in Italië is de trend van ‘ontzorgen’ingezet. Sercomated lanceerde ‘Wikihome’bij 400 bouwpunten als nieuw renovatie concept : de bouwhandel staat daarbij van A-Z in voor het renovatieproject : materialen, architect, betrouwbare lokale aannemers (die klant zijn bij de bouwhandel natuurlijk), projectopvolging.
- Op 30/9 bezochten we ook twee Berlijnse bouwhandels. Vooreerst een vestiging van http://www.metzgerbaustoffe.de/ gespecialiseerd in droogbouw materialen. Een groep met 100mio EUR omzet die recent overschakelde naar Dynamics NAV – een goeie keuze als je het ons vraagt.
- De andere bouwhandel www.atala.de was voorheen vooral een tegelgroothandel maar in plaats van dieper te specialiseren trokken ze de kaart van het totaalaanbod alsook het ontzorgingsprincipe : bij hen kan je terecht voor alles wat komt kijken bij een badkamer van tegel, douche tot en met de badjas. Daarbij is er ook een creatief bureau beschikbaar voor projectopvolging, creatief ontwerp, … en dit zowel voor de professionele klant als de particuliere klant. Hun bedrijfspand leent zich ook voor het ontvangen van groepen en evenementen rond alles wat met hun gamma te maken heeft. Vorig jaar lanceerden ze ook een webshop waar 6 medewerkers voor in de weer zijn. Je kan er online materialen, decoratie, gereedschappen en werkkledij kopen. De voorbereiding nam 2 jaar.