Een ERP-systeem is voor een bedrijf zoals het hart is voor een lichaam, met data als bloed. Je ERP-systeem stuwt data naar en door alle departementen van je bedrijf. Dataproblemen zijn onzuiverheden die je ERP-systeem doen falen. En wel zo.
Dataproblematiek binnen je ERP–systeem kan op verschillende manieren tot ERP-mislukking leiden. Daarom zijn data netheid en integriteit essentieel voor een succesvol ERP-project. Jammer genoeg sluiten vele ERP-leveranciers datamigratie uit hun deliverables.
Dus, hoe vertraagt dataproblematiek nu je ERP-implementatie en leidt het tot oplopende kosten?
1. Dataproblemen doen je integraties falen
Ben je als bedrijf deels afhankelijk van partnerdata, zoals verzendingsinformatie, gift kaart balansen of wisselkoersen, moet je waarschijnlijk enkele integraties doen binnen je ERP-systeem. Wanneer uitgewisselde data tussen je ERP-oplossing en een derde partij niet zuiver is, krijg je problemen met je integratie.
SDE helpt bedrijven bij het vermijden van die integratieproblematiek door ze voor te bereiden op dataconversie vóór de implementatie. Deze voorbereiding houdt verschillende aspecten in: een data strategie, het definiëren van de scope van dataconversie en het bepalen van een dataconversie benadering.
Zo los je dataproblemen op voor je je ERP-systeem implementeert.
2. De prestaties van je ERP-systeem vertragen

Of het nu komt door integraties die keer op keer proberen om records te creëren of batch jobs die een fout aangeven (batch jobs running and erroring out), slechte data eisen een zware van je ERP-pakket. Hoe groter je transactievolume (dus tijdens drukke momenent), hoe trager je ERP-systeem draait.
Om even terug te keren op de analogie van daarnet. Wanneer een lichaam een klonter of verstopping heeft, moet hart harder pompen en meer energie gebruiken om heel het lichaam van bloed te voorzien. Soms kan dit fataal zijn voor een mens (en dus ook voor een bedrijf).
3. Je klantentevredenheid krijgt een tik
Wanneer je systeem dataproblemen heeft, loop je het risico dat een klant dit opmerkt. Stel dat een terugkerende klant online shopt op je e-commerce site. Hij zoekt in zijn historiek naar vorige bestellingen om zo de juiste vijzen opnieuw te bestellen.
Maar door inaccurate date zijn je voorraadniveau’s niet correct weergegeven. De bestelling komt dus later aan dan verwacht. Dan verliezen klanten al vlug het vertrouwen.
Het verbeteren van de klantenervaring is een belangrijke doelstelling voor vele bedrijven. Toch zijn er sommige organisaties die hun customer-facing data niet reinigen vóór de migratie. Zit voor je implementatie samen met al je departementen, zodat je weet vanwaar al je data komt.
4. Dataproblemen beschadigen je systeem
Ongeldige data kan je ERP-systeem beschadigen. Of de data ongeldig is door een gebruikersfout of door een geautomatiseerde systeemupdate, slechte data levert grote schade aan je ERP-systeem en leidt ertoe dat functionaliteiten zich onvoorzien gedragen.
5. Eindgebruikers nemen verkeerde beslissingen

Als eindgebruikers sleutelbeslissingen nemen gebaseerd op slechte data, leidt dat opnieuw tot dataproblemen. Wanneer gebruikers ervan uitgaan dat het systeem correct is , twijfelen ze er niet aan om tien dozen extra van een product te bestellen. De inventaris meldt hen namelijk dat de stock moet worden aangevuld.
Met slechte data aan de fundering van gebruikersbeslissingen, kan je inventaris helemaal worden uitgeput of zit je met een overvloed aan producten.
Eens je klanten wantrouwig staan tegenover de ontvangen data, trekken ze voor altijd de accuraatheid van het ERP-systeem in twijfel. In sommige bedrijven is dit wantrouwen in data zo hoog, dat medewerkers een eigen data validatie doen voor ze een beslissing nemen, door data te exporteren naar Excel. Deze extra stap van data validatie buiten het ERP-systeem leidt tot inefficiënties in bedrijfsprocessen.
Onze ERP-consultants focussen op veranderingsmanagement tijdens het proces van datamigratie. Het aanduiden van proces owners en data owners zorgt niet alleen voor meer systeem buy-ins, maar verbetert ook data integriteit omdat deze “owners” verantwoordelijk zijn voor data netheid en geloofwaardigheid.