Klinkt ‘hard seltzer’ je bekend in de oren? Nee? Wel, het is een type drankje dat enorm populair is in de Verenigde Staten. Een enorme opportuniteit voor de Vlaamse drankenhandels, want de verwachte omzet is daar twee jaar na de lancering verdrievoudigd tot wel 2 miljard euro. De trend in dranken is aan het overwaaien naar Europa en ook hier blijkt het een schot in de roos te zijn.
UPDATE: in 2024 stellen we vast dat deze trend in de drankensector van 2021 zich niet verdergezet heeft. Hard seltzer wordt nog verkocht in de Nederlandse winkelketen Albert Heijn, maar Carrefour en Delhaize hebben het uit de rekken gehaald. Ze worden nog zo weinig verkocht dat de waarde van het segment gedaald is met 44%.
Wat is een ‘Hard Seltzer’?
Een hard seltzer is geen merknaam, het is de naam van een categorie drankjes. Het voelt als een heel licht alcoholisch drankje gecombineerd met bruiswater en een heerlijke fruitsmaak. Het bevat 4,7% alcohol en is vooral bij populair bij jongvolwassenen. Het blijkt gezonder te zijn dan andere drankjes omdat er geen gluten, koolhydraten en suikers in verwerkt zijn.
Grote drankenproducenten springen op de kar
Het fenomeen overtuigde drankengigant Coca-Cola om hun eigen hard seltzers te verdelen in enkele Europese landen. In Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Oostenrijk valt het drankje in de smaak. Momenteel is het in België nog vrij onbekend voor het grote publiek, maar die tendens zal met de tijd keren. Men verwacht net zoals in andere landen een stevige opmars. Ook de Nederlandse bierproducent Heineken voegde recent de hard seltzer toe aan zijn gamma.
In welke smaken is de hard seltzer te verkrijgen?
Momenteel zijn er vier smaakvarianten op de markt:
- Limoen – Tangy Lemon Lime
- Ananas – Exotic Pineapple
- Aardbei – Strawberry Guava
- Mango – Tropical Mango
Oorsprong van hard seltzer
De hard seltzer is oorspronkelijk afkomstig uit Mexico, dat werd gelanceerd door Topo Chico. Topo Chico staat in Latijns-Amerika bekend als een producent van mineraalwater. Met de juiste hoeveelheid aan bubbels, het spelen met mineralen en het voortdurend perfectioneren van de ingrediënten om de smaakpapillen op een maximale manier te prikkelen, zal de Topo Chico Hard Seltzer zijn internationale debuut maken in Brazilië en later ook de Amerikaanse markt veroveren voordat het de Atlantische Oceaan oversteekt.
Meer tips en tricks voor je drankenhandel? Met deze 5 stappen wordt je webshop als drankenhandel een groot succes.