Virtueel proeven, het klinkt als iets uit een sciencefiction film. Rijen mensen die in een koude grijze zaal met een futuristische helm op lege handen naar hun lippen brengen. Niets is echter minder waar. Virtueel proeven bestaat vandaag al en brouwerijen, wijnhandelaars én drankenwinkels zetten het in om hun klanten op een vollere manier het product te laten ervaren. Ontdek hieronder wat virtueel proeven met VR in drankenhandel inhoudt en hoe je het succesvol kan inzetten.
Wat is virtueel proeven?
Bij virtueel proeven zet je klant een VR-bril op. Daarin zit een 360° film van een bepaalde omgeving: een café, een Italiaanse wijngaard, de Schotse Hooglanden…kortom, wat je maar wil om je klant een aangename proefervaring te geven. Dat betekent dus dat hij wijn, bier of whisky proeft in de winkel, terwijl zijn ogen hem zeggen dat hij aan de andere kant van de wereld is. Oftewel hij naar een filmpje kijkt waarin hij meer leert over je product. Of gewoon allebei.
Hoe kan VR de klantervaring verbeteren?
Smaak hangt niet alleen af van wat je proeft. Je hersenen interpreteren naast smaak ook zicht, textuur, geur en gehoor. De combinatie van die sensaties creëert de smaak. Als je klant dus een glas drinkt, draagt alles wat hij waarneemt bij tot de smaakervaring. Vooral visuele input heeft invloed op smaak, want waar zou jij liever een glas Toscaanse wijn drinken? In Toscane of in België?
Kan ik VR ook op een andere manier inzetten?
Natuurlijk! Door VR in te zetten in je winkel of toonzaal, kan je klant bijvoorbeeld je hele stock bekijken, zelfs als die niet fysiek in de winkel aanwezig is. Ze kan je in een kleine winkel een groot assortiment aanbieden. Je kan je klanten ook filmpjes over de producten of je bedrijf tonen. Zo leren ze bij over de geschiedenis van je bedrijf en creëren ze een band met het product. Ze kunnen zelfs afdalen in een virtuele wijnkelder en zelf de wijn kiezen. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Wat heb ik nodig?
- VR-brillen: Een VR-bril waar je een smartphone in schuift om je film te bekijken heb je al vanaf ongeveer 15 euro.
- 360° camera: Een VR-filmpje maken kan je doen met een 360° camera.
- Een creatieve geest!
Je kan vanaf ongeveer 60 euro een camera kopen voor op je smartphone. Wil je het professioneel aanpakken (en dat raden we toch aan), dan werk je best samen met een professionele cameraman of fotograaf.
Wie deed het me voor?
VR-technologie wordt elk jaar beter en veel bars en drankenhandelaars maken er al gretig gebruik van:
- Schotse brouwerij Guinness zette samen met supermarktketen Tesco een VR-project op poten. Hierbij proefden klanten drie van hun merken, terwijl de stem van een meesterbrouwer hen begeleidde. De ervaring ging niet gepaard met een film, maar met bepaalde beelden en geluiden die ontworpen waren om de smaken van het bier beter tot hun recht te laten komen.
- De “Lobby Bar” in London biedt klanten een virtuele cocktail aan: een whisky-cocktail met een virtueel filmpje dat je naar de Schotse Hooglanden brengt.
- In ons eigen Leuven is bedrijf Haystack enorm bezig om door middel van VR smaak- en geurtesters een realistische ervaring te geven. Het marketingbureau kan zo nog accurater testen welke geuren en smaken je moet ervaren in supermarkten, cafés en zelfs auto’s.
- Wijnproducent Oud Reuchlin & Boelen ontwikkelde samen met Valenciaans wijnproducent Vicente Gandia een VR-ervaring waarbij je een rondleiding krijgt door de wijngaard terwijl je wijn proeft.