Al gehoord dat je dringend moet starten met marketing automation? Al vele jaren is het topprioriteit voor marketeers en het is moeilijk om je als bedrijf niet te laten meeslepen door alle glitter & glamour-verhalen. Je marketingprocessen automatiseren met als resultaat meer en kwalitatievere leads, wie droomt er niet van? Maar wanneer is het een goed idee om in zo’n marketing automation-traject te stappen? Wij zetten graag de voor- en nadelen op een rijtje.
Wat is marketing automation?
Bedrijven denken al snel dat ze bezig zijn met marketing automation wanneer ze eigenlijk aan e-mail automation doen of hun social media posts inplannen via een planningstool. Marketing automation gaat echter veel verder. Het is een verzamelnaam voor technologieën die je helpen om content beter te segmenteren over meerdere online kanalen (zoals e-mail, website, blogs,…) door het automatiseren van taken. In de meeste gevallen draait het om het optimaliseren van de customer journey met als doel leadgeneratie en leadnurturing.
De valkuilen
Maar móet je nu als bedrijf aan de slag met marketing automation? Alles is afhankelijk van je uitdagingen en behoeften. Het is alleszins een traject dat je goed moet voorbereiden, want jammer genoeg wordt het niet altijd het grote succes waarop marketeers hopen. Als we kijken naar bedrijven die we reeds hebben geholpen, zien we vaak dezelfde problemen terugkomen.
1. Kennis van de klant en de markt
Marketing automation staat of valt bij hoe goed je de toekomstige klant kent en hoe goed jij je in hem kunt verdiepen. Hoe beter je begrijpt wat zijn doelen, problemen en angsten zijn, hoe beter je hierop kan inspelen. Weet je dat niet, dan zal het rendement niet naar behoren zijn.
2. Content is king
Content is vaak een van de grootste struikelblokken, omdat veel bedrijven zich vergissen in de hoeveelheid content die nodig is, de tijd die het duurt deze te maken en de kosten die er aan gekoppeld zijn. De investering is inderdaad hoog (tijd of budget), maar verdient zich op lange termijn sowieso terug. Van content heb je immers heel lang genot.
3. Hou het proper
Om goed aan marketing automation te doen, is het belangrijk je data goed op orde te hebben. Een net bestand met voor jou relevante klantinformatie is zeker geen overbodige luxe. Je platform is een schone lei wanneer je begint, en het is aan jou om het te vullen met correcte en nauwkeurige gegevens.
Laat je begeleiden
Het is dus belangrijk om je goed te informeren alvorens je een marketing automation-traject opzet. Laat je zeker niet ontmoedigen, je kan bovenstaande valkuilen makkelijk vermijden als je goed nadenkt over je verwachtingen en pijnpunten waar je nog mee worstelt.
Als je je laat begeleiden door een ervaren partner, die meedenkt en je bewust maakt van je noden en wensen, kun je groeien in marketing automation.
Marketing Automation Tools
Er zijn tegenwoordig heel veel tools op de markt en het is niet altijd makkelijk om de juiste te kiezen. Zo is Microsoft Dynamics 365 for marketing bijvoorbeeld erg interessant voor bedrijven die all the way willen gaan. Als je liever start met een add-on voor je bestaande CRM-pakket is Touchdown dan weer een goede oplossing.
We gaan alvast graag in gesprek over de mogelijkheden voor je automatiseringstraject en zijn ervan overtuigd dat je dankzij deze tools meer rendement uit je marketinginspanningen haalt.