In e-commerce verwijst customer churn naar het percentage klanten dat een online winkel verliest gedurende een bepaalde periode, meestal een jaar. Dit betekent dat het aantal klanten dat in die periode niet terugkeert naar de website, wordt gedeeld door het totale aantal klanten dat de website heeft gehad, om het churn percentage te bepalen.
Customer churn in e-commerce is belangrijk omdat het direct invloed heeft op de omzet van het bedrijf. Hoe hoger het churn percentage, hoe meer klanten het bedrijf verliest en hoe meer moeite het zal kosten om nieuwe klanten aan te trekken om het verlies te compenseren.
E-commerce bedrijven gebruiken verschillende methoden om customer churn te verminderen, zoals het aanbieden van loyaliteitsprogramma’s, het verbeteren van de klantervaring, het bieden van betere klantenservice en het optimaliseren van de website om de conversie te verbeteren en zo de klanttevredenheid te verhogen. Het is dus belangrijk om customer churn in de gaten te houden en te werken aan strategieën om klanten aan het bedrijf te binden en het churn percentage te verlagen.
Wil jij ook de eerste stappen zetten binnen de ecommerce voor jouw bedrijf of je wilt jouw ecommerce verbeteren? Bekijk hoe connectivity jouw ecommerce beter en sneller kan maken op onze e-business pagina.