Een succesvolle drankenhandel begint met een doordachte winkelinrichting. Het is de sleutel tot het overhalen van bezoekers en potentiële klanten om die aantrekkelijke flesjes bier of verleidelijke champagne in hun mandje te leggen. Door slim in te spelen op het koopgedrag van je doelgroep en een strategische winkelinrichting van je drankenhandel te hanteren, kun je je verkoopcijfers aanzienlijk verhogen. Hier zijn enkele tips om de winkelinrichting te optimaliseren.
Categoriseer
Deel je winkel op in verschillende categorieën. Het klinkt vanzelfsprekend, maar ook binnen de verschillende categorieën is het handig om subcategorieën te maken, bv. bij de bieren een onderscheid maken tussen licht en zwaar bier of blond en bruin bier. Zo kan je een aantal soortgelijke bieren bij elkaar plaatsen. De klant zal misschien eens een ander product proberen die binnen zijn smaak valt, maar toch niet te veel ervan afwijkt. Die categorieën kunnen trouwens best overeenkomen met de filters op je webshop.
Deel strategisch in
Waar komt de kassa? De voorraad? En wat is de meest logische route voor de winkelbezoeker om af te leggen? Allemaal vragen waar je rekening mee dient te houden voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met de winkelinrichting voor je drankenhandel. Een doordachte looproute is niet alleen praktisch, maar geeft je ook de mogelijkheid om het koopgedrag van de winkelbezoeker enigszins te sturen. Ook de juiste verlichting in een winkel is essentieel, met een goede combinatie van direct en indirect licht. Direct licht zorgt dat de producten goed zichtbaar zijn, terwijl indirect licht een huiselijke sfeer creëert.
Speel in op de zintuigen
Het prikkelen van zintuigen wordt steeds vaker ingezet voor het creëren van de ideale bezoekersbeleving en ook hier kun je rekening mee houden bij het inrichten van de winkel. Geur is ons krachtigste zintuig: we kunnen meer dan 10.000 verschillende geuren waarnemen. Overweeg om geurkaarsen of luchtverfrissers te gebruiken die passen bij de dranken die je verkoopt. Zorg ervoor dat de belangrijkste dranken de aandacht trekken door ze te sorteren op kleur of door ze in een aantrekkelijke display te plaatsen. Onbekend is onbemind. Help daarom de klanten een weloverwogen beslissing te maken door hen nieuwe dranken te laten proeven. Zo kunnen ze een nieuwe smaak proeven die ze anders nooit ontdekt zouden hebben. Speel ook muziek die past bij de sfeer van je winkel. Bij een wijnhandel bijvoorbeeld past klassieke muziek heel goed.
Verander geen succesvol concept
Alcoholische dranken zijn trendgevoelig, maar geloof niet alles wat je hoort. Zolang een product goed blijft verkopen, positioneer het dan centraal in je winkel of op je rek. Op het elan van elk zijn eigen smaak, lusten we als liefhebbers meestal wel de varianten van onze favoriete drank, of moeten we die gewoon meer gaan uitproberen. Bied dus gelijkaardige dranken, of varianten van populaire merken, prominent aan en zet die dicht bij je topverkopers. Fans willen misschien wel iets uitproberen dat anders, maar niet té anders is.
Centraal is optimaal
Rangschik je best verkochte dranken op ooghoogte. Op die manier worden bezoekers onmiddellijk aangetrokken tot de beste bieren van je hele gamma. Zet je de best verkochte bieren ergens anders, dan moet de klant langer zoeken en vindt die het misschien niet. Een klant die niet direct vindt wat hij zoekt, zal op zoek gaan naar iets anders. Ofwel ander bier uit de winkel, ofwel gaat hij bij een andere drankenhandel even verderop. Richt je rekken in zodat de populairste dranken van de categorie direct in het oog springen. Wat de populairste drank is, valt uit je verkoopcijfers op te maken, maar wat de populairste drank volgende maand zal zijn is moeilijker te ontcijferen. Je historische verkoopdata induiken biedt de oplossing. De bedrijfs- en kassasoftware voor de drankenhandel, Drinkmaster 365, kan je hierbij helpen.
Laat klanten minder op de prijs letten
Mensen die op zoek zijn naar een bepaalde drank, maar nog niet goed weten welke, gaan zich vooral focussen op de kenmerken. Een goede tip is dus om alle soortgelijke bieren of andere dranken die uit gelijkaardige ingrediënten zijn samengesteld bij elkaar te zetten. Vaak letten bezoekers die naar die kenmerken zoeken minder op de prijs. Die doelgroep trek je het best aan door alle voordelen en pluspunten in de kijker te zetten.