Met een goede winkelinrichting voor je drankenhandel begonnen is half gewonnen. Bezoekers en potentiële klanten overtuigen om toch maar eens dat mooie bierflesje of die zoete champagne in de winkelkar te leggen. Met een strategische winkelinrichting kan je je verkoop de hoogte in sturen.
Categoriseer
Deel je winkel op in verschillende categorieën. Het klinkt vanzelfsprekend, maar ook binnen de verschillende categorieën is het handig om subcategoriën te makenn, bv. bij de bieren een onderscheid te maken tussen licht en zwaar bier of blond en bruin bier. Zo kan je een aantal soortgelijke bieren bij elkaar plaatsen. De klant zal misschien eens een andere soort proberen die binnen zijn smaak valt, maar toch niet te veel ervan afwijkt. Die categorieëen kunnen trouwens best overeenkomen met de filters op je webshop.
Verander geen succesvol concept
Alcholische dranken zijn trendgevoelig, maar geloof niet alles wat je hoort. Zolang een product goed blijft verkopen, positioneer het dan centraal in je winkel of op je rek. Op het elan van elk zijn eigen smaak lusten we als liefhebbers meestal wel de varianten van onze favoriete drank, of moeten we die gewoon is meer gaan uitproberen.Dus biedt gelijkaarde dranken, of varianten van populaire merken, prominent aan en zet die dicht bij je topverkopers. Fans willen misschien wel iets uitproberen dat anders, maar niet té anders is.
Centraal is optimaal
Rangschik je best verkochte dranken op ooghoogte. Op die manier worden bezoekers onmiddellijk aangetrokken tot de beste bieren van je hele gamma. Zet je de best verkochte bieren ergens anders, dan moet de klant langer zoeken en vindt die het misschien niet. Een klant die niet direct vindt wat hij zoekt, zal op zoek gaan naar iets anders. Ofwel ander bier uit de winkel ofwel gaat hij bij een andere drankenhandel een beetje verderop. Richt je winkelrekken in zodat de populairste dranken van de categorie direct in het oog springen. Wat de populairste drank is valt uit je verkoopcijfers op te maken, maar wat de populairste drank volgende maand zal zijn is moeilijker te ontcijfers. Je historische verkoopsdata induiken biedt de oplossing. Bedrijfs- en kassasoftware DrinkMaster kan je hierbij helpen.
Laat klanten minder op de prijs letten
Mensen die op zoek zijn naar een bepaalde drank, maar nog niet goed weten welke, gaan zich vooral focussen op de kenmerken. Een goede tip is dus om alle soortgelijke bieren of andere dranken die uit gelijkaardige ingrediënten zijn samengesteld bij elkaar te zetten. Vaak letten bezoekers die naar die kenmerken zoeken minder op de prijs. Die doelgroep trek je het best aan door alle voordelen en pluspunten in de kijker te zetten.