Verwend door grote webshops zoals Zalando, bol.com en Amazon willen zowel consumenten als professionals niets liever dan online shoppen of, op z’n minst, online browsen. Zo maken ze vaak hun beslissing voor ze je mooie dranken- of wijnhandel binnenstappen. Als ze dat überhaupt nog doen. Je drankenhandel-webshop kan dus maar beter op-en-top in orde zijn. Deze 5 must-haves voor een drankenhandel of wijnhandel e-commerce helpen je op de juiste weg.
Met een drankenhandel, een webshop beginnen is een idee waar we bij ESC volop achter staan. Met onze gespecialiseerde ERP-toepassing voor drankenhandelaars, Drinkmaster 365, voorzien we drankenhandelaars al jaren van de nodige software om hun bedrijfsprocessen te optimaliseren.
Hier is wat wij geleerd hebben:
1) Je productinformatie moet verleiden
Goede informatie over dranken of wijnen moet niet alleen hoog scoren in Google, maar moet natuurlijk eerst en vooral aantrekkelijk zijn voor de klant. Verkopen is verleiden.
Als ik een fles whisky koop wil ik dit niet lezen:
“Lagavulin. 16 jaar oud. Turf-smaak.”
Dit wel:
“Vanaf de eerste slok voert deze Lagavulin je mee naar het ruwe Schotse Islay-eiland waar ze werd gestookt. Na zestien jaar op eiken vatten bezorgt ze je de hemelse turf-smaak die van deze klassieker één van de beste single malts ter wereld maakt.”
Beschrijving één zet niet aan tot kopen. Beschrijving twee doet me de hele dag aan niets anders dan whisky denken.
Vooral consumenten moeten verleid worden. Sommigen bezoeken je site met een bepaald product in gedachten, maar bijna iedereen kijkt wel wat rond op je site. Dus je productbeschrijvingen moeten wervend zijn.
Ook je foto’s moeten spetteren. In je winkels nemen klanten al graag eens de fles in hun handen, online kan dat niet. Overtuigen gebeurt via het oog. Zorg er dus voor dat je verschillende kwaliteitsvolle foto’s gebruikt. Als je die niet bij je leverancier kan vinden, maak ze dan gewoon zelf, toch voor je iets duurdere producten.
Verder moet al de nodige informatie natuurlijk aanwezig zijn, dat spreekt vanzelf. Prijs, productinformatie en andere producteigenschappen moeten duidelijk zichtbaar en volledig zijn.
Bierhalle doet dat goed. Hun webshop is duidelijk, aantrekkelijk en zet aan tot kopen. Neem gerust een kijkje.
2) Kies de juiste ondersteunende software
Je drankenhandel-webshop, en de software erachter, moet krachtig genoeg zijn. Daar zijn verschillende redenen voor:
- Je zoekfunctie moet duizenden pagina’s in een oogwenk kunnen doorzoeken
- Je moet veranderingen (zoals prijsaanpassingen) snel kunnen doen zonder dat de webshop voor je klanten trager gaat lopen
- Je webshop moet geïntegreerd zijn met je stock, zodat je nooit verkoopt wat je niet in voorraad hebt.
Dat betekent dus dat je naast kracht ook integratie met je gespecialiseerde boekhoud- of ERP-software nodig hebt. Alle elementen van je bedrijf moeten met elkaar in verbinding staan.
En drankenhandelaars kampen met problemen waar andere bedrijven niet mee te maken krijgen. Leeggoed, bijvoorbeeld. Of regelmatig veranderende accijnzen. Kies dus zeker voor een gespecialiseerd ERP-pakket.
3) Zorg dat je klanten online kunnen betalen (liefst)
Bied je klanten zo veel mogelijk veilige betaalopties aan. Bancontact, visa en online bankieren moeten erbij.
Ook een ouderwetse overschrijving kan soms nuttig zijn. Automatische bevestiging per mail geeft je klanten de zekerheid dat hun bestelling voltooid is.
4) Je drankenhandel-webshop moet evengoed op de smartphone werken
Mobiel shoppen zit in de lift. En hoewel het in België nog niet zo alomtegenwoordig is als in andere landen (zoals bij onder noorderburen), wordt er toch kwistig gebruik van gemaakt. Je website moet dus responsive genoeg zijn om zowel op desktop als mobiel een aangename ervaring te bieden.
En zelfs als ze niet kopen via hun smartphone, een eerste bezoek gebeurt steeds vaker via de GSM. Mensen gebruiken mobiel dus vaker als eerste touchpoint met je site. Bevalt het hen niet, komen ze niet meer terug.
Inzetten op mobiel, dus!
5) Hou je clicks laag
Het aantal clicks tussen het begin en einde van je bestelling moet zo laag mogelijk zijn. Elke nieuwe klik is een drempel waarop je klanten kan verliezen. Hou je customer journey in de gaten!
Bij gestroomlijnde webshops ga je in 7-10 clicks tot een aankoop over. Minutenwerk, dus.
Maar: Zorg ervoor dat je klant heel goed weet wanneer hij effectief de uiteindelijke bestelling plaatst. In dit deel van je website moet je verrassingen vermijden!
Volg deze stappen en je maakt van je webshop zeker een succes.