E-commerce voor bedrijven is een must. Digitalisatie en automatisering zijn langzamerhand een vaste norm geworden voor elke moderne organisatie. In deze blog kom je te weten hoe deze evolutie tot stand kwam. Ten slotte geven we ook een prognose voor de toekomst (2024-2026).
Prognose 2024-2026: Waaraan mogen we ons verwachten?
Stoorzenders voor 2024-2026
Voorspellingen maken over trends die uit de grond kunnen schieten binnen de twee tot vijf jaar is altijd gevaarlijk, maar het lijkt erop dat bepaalde gebieden (gebruikerservaring, milieubewust zijn en innoveren via opkomende technologieën) top of mind zullen blijven bij toonaangevende organisaties.
Aangezien deze organisaties toegang hebben tot voorspellende data, zullen we focussen op proactieve strategieën die beantwoorden aan de noden van de klant vooraleer kopers beginnen te eisen dat hun verwachtingen worden ingevuld, en om eindelijk een einde te maken aan de cyclus waarin bedrijven telkens net een stap achterblijven bij wat hun klanten effectief willen.
Jaarlijkse evolutie van trends in e-commerce
2023, het jaar van de technologische innovatie bij e-commerce voor bedrijven
In 2023 zal technologische innovatie een cruciale rol gaan spelen voor bedrijven met een e-commerce. Organisaties zullen steeds meer gebruik gaan maken van technologische oplossingen, zoals kunstmatige intelligentie, automatisering en internet of things, om hun e-commerce processen te optimaliseren en efficiënter te laten werken.
Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van chatbots voor klantenservice, geavanceerde aanbevelingssystemen of automatisering van het logistieke proces. Door slim gebruik te maken van deze technologieën, zullen bedrijven in staat zijn om kosten te besparen en een concurrentievoordeel te behalen.
2022, het jaar van personalisatie in e-commerce
Personalisatie is een trend die al enige tijd aan populariteit wint in de e-commerce-industrie. In 2022 nam deze trend nog verder toe. Bedrijven kunnen steeds meer gebruik gaan maken van gegevens van hun klanten om hun aanbod en marketingstrategieën te personaliseren. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van aangepaste aanbevelingen, gepersonaliseerde kortingen en het aanpassen van de website-ervaring aan de voorkeuren van de klant.
Met Microsoft Power BI als business intelligence tool kan je al jouw beschikbare data inzetten als leidraad om slimme beslissingen te nemen op e-commerce vlak, maar ook op alle andere niveau’s in je bedrijf.
2021, het jaar van versnelde B2B e-commerce invoering
Dankzij de coronapandemie zijn de meeste bedrijven al online, maar in 2021 zal dat aantal nog stijgen. Veel bedrijven hebben plannen om een e-commerce platform te implementeren of gaan het al implementeren in 2020.
We vatten de meest relevante trends samen waar je voor op moet letten in het komende jaar.
Waar je klaar voor moet zijn: 3 typerende e-commerce trends van 2021.
- E-commerce voor bedrijven wordt onvermijdelijk
2021 zal het digitale transformatieproces enorm boosten. Vele bedrijven zeggen dat ze een e-commerce oplossing gaan invoeren in 2021. Voor bedrijven die e-commerce software vergelijken, zal de keuze bepaald worden door de oplossing die klaar is voor 2021 en erna. Hulp nodig om te kijken welke e-commerce software het best bij u past?
- API-gedreven e-commerce wordt een must-have
Een API bepaalt eigenlijk hoe software moet functioneren en onderling communiceren. API-gedreven e-commerce oplossingen laten bedrijven toe om te sneller te innoveren en voortdurend te blijven evolueren naargelang de constante veranderingen van de wensen van de klant.
- De opkomst van Progressive Web Apps (PWAs)
In 2020 waren PWAs nog niet klaar om als trend beschouwd te worden, maar in 2021 is de PWA technologie klaar om webshops te bouwen. Statistici voorspellen dat mobile e-commerce sales goed zal zijn voor wel 73% van de wereldwijde verkoop van e-commerce sales in 2021. Dat wil dus zeggen dat je je klanten dezelfde ervaring moet kunnen bieden ongeacht welk apparaat ze gebruiken. De beste manier om bezoekers een betrouwbare en aangename mobiele, tablet en webervaring te bieden is te kiezen voor e-commerce gebouwd met PWA-technologie.
2020, het jaar dat B2B en B2C bedrijven dwong online te gaan
Dit jaar werd de hele wereld geteisterd door de coronopandemie. Trends werden naar de achtergrond geduwd terwijl de prioriteiten voor B2B en B2C bedrijven veranderden. Iedereen probeerde alles uit de kan te halen om zo snel en goed mogelijk de hele organisatie online te krijgen.
Meer dan 75% van de B2B kopers en verkopers verkiezen online kopen en interactie met sales verantwoordelijken via online meetings verkozen boven het traditionele in real life ontmoeten. Dat gevoel is enkel maar versterkt in de tweede lockdown..
De lockdown versnelde wel één 2020-trend: gepersonaliseerde online-ervaringen. Bedrijven werden genoodzaakt om alles online te organiseren om hun klanten zo goed mogelijk online te kunnen bedienen als offline.
2019, het jaar van de verbonden omnichannel
Met digitaal gedreven klantvoorkeuren als katalysator voor verdere evolutie, luidden we het tijdperk in van hyper-gemakkelijke omnichannel e-commerce. Terwijl multichannel ervaringen al langer dan zes jaar een onderwerp voor discussie waren, arriveerde 2019 eindelijk het begin van onderling verbonden omnichannel ervaringen die verder zijn versterkt door nieuwe technologieën en automatisering (in tegenstelling tot de onsamenhangende desktop en mobile kanaaloverschrijdende ervaringen anno 2012).
Langetermijn processen zoals orderbeheer worden geautomatiseerd. Een switch naar een B2B marktplaats invoering en flexibelere handelsoplossingen. Verbonden digitale ervaringen verbeterd met een menselijke touch, door gebruik te maken van spraakgestuurd zoeken en technologie, zoals virtuele hulp.
2018, het jaar van digital-first commerce
In 2018 stapten we over naar digital-first commerce. E-commerce voor bedrijven werd top of mind in de B2B wereld, online kanalen kregen de voorkeur tegenover zijn offline equivalent. Millennials zorgden voor een aanzienlijke verschuiving richting digitalisatie in B2B.
Ervaringen in de B2B e-commerce werden professioneler, met een specifieke focus op conversie optimalisatie (CRO).
2017, het jaar van de gebruikerservaring
De meerderheid van de bedrijven waren zich bewust van de toenemende impact van e-commerce, maar er waren nog steeds offline kanalen vertegenwoordigd. Ze hadden reeds een webshop ontwikkeld, focusten zich dieper op mobile e-commerce, begonnen te denken over de meerwaarde van gebruikerservaringen (UX) en begonnen de impact van gepersonaliseerde e-commerce voor bedrijven beter in te schatten.