E-mailmarketing voor drankenhandels zijn een fantastische manier om met je klanten in contact te blijven. Een goed getimede e-mail, met de juiste inhoud, leidt hen vlot naar je webshop of winkel. Maar de meeste kmo’s beperken zich tot commerciële mails (“Artikel A deze week in korting”) of transactionele mails (“Bedankt voor je bestelling!”). Blijf die zeker sturen! Maar als je het daarbij laat, mis je kansen. Want je kan zoveel meer met e-mailmarketing.
Tip 1: statistieken en e-mailmarketing terminologie
E-mailmarketing zit vol termen en vakjargon, dus beginnen we best met een aantal van de veelvoorkomende termen die je zeker moet kennen.
- Call-to-action: een link die mensen naar je webshop of website leidt. Dit is meestal de reden waarom je de e-mail stuurt. Vaak in de vorm van een button.
- Delivery rate: de delivery rate is het percentage van je verzonden e-mails die in de inboxen van je klanten zijn terechtgekomen. Heb je een delivery rate van 85%, dan zijn 15% van je e-mails dus niet geëindigd waar ze moesten eindigen. Dat komt meestal omdat sommige van je e-mails in de spamfolder terechtkomen, of omdat een klant zich heeft uitgeschreven op je e-maillijsten. Het zou ook kunnen dat er zich typfouten in de e-mailadressen bevatten of contactpersonen van wiens e-mailadres niet meer werkt.
- Open rate/open ratio: aan je open rate zie je hoeveel van je e-mails geopend worden.
- Click through rate: je click rate vertelt je hoe vaak er op de links in je e-mails wordt geklikt.
Ruw geschat, voor B2B-bedrijven, ligt de gemiddelde open rate op 15% en de gemiddelde click through rate op 3%. Dat lijkt misschien laag, maar denk eraan dat de meeste mensen wekelijks een massa e-mails door hun inbox zien passeren. Hou je content relevant en segmenteer je lijsten en je zal je percentages zien stijgen.
- Bounces: bounces zijn de e-mails die niet zijn toegekomen. We maken het verschil tussen hard bounces (e-mail die permanent niet kan geleverd worden, omdat het e-mailadres niet bestaat) en soft bounces (e-mail die tijdelijk niet kan geleverd worden). Een soft bounce, heb je wanneer een inbox vol zit of je een bestand hebt gestuurd dat te groot is.
- Unsubscribes: het aantal klanten die aangegeven hebben dat ze je mails niet meer willen ontvangen. In elke automatische mail die je naar klanten stuurt moet je onderaan een link toevoegen waarmee klanten zich kunnen uitschrijven.
Tip 2: segmenteer je klanten in lijsten
Iemand die enkel wijn drinkt, krijgt niet graag een pint voor zijn neus. Iemand die enkel wijn koopt, heeft dan ook niets aan e-mails over korting op bier. En we krijgen allemaal al genoeg nutteloze e-mails. Segmentatie is de oplossing.
Als je je e-maillijsten goed segmenteert krijgen klanten enkel de mails te zien die ze willen zien. Zo verhoog je de kans dat ze de mails openen (en op de links klikken) en verminder je de kans dat ze op de gevreesde ‘unsubscribe’ knop klikken.
Als drankendistributeur kan je bijvoorbeeld segmenteren op meest aangekochte soort drank en een mail maken over die productcategorie en die aan geïnteresseerden uitsturen. Dat geldt natuurlijk voor alle soorten bedrijven. Ben je een bouwhandel, dan kan je segmenteren op het soort werf, ben je een productiebedrijf op het type klant enzovoort. Wanneer je je e-maillijsten voor de eerste keer segmenteert, heb je er waarschijnlijk veel werk aan, maar je zal de statistieken geleidelijk aan zien stijgen.
Om je klanten correct te segmenteren heb je data nodig. Zoals welke artikels ze kopen, wat voor bedrijven het zijn, de functie van je contactpersoon. Gelukkig zit al die data in je ERP-pakket of CRM-systeem. Microsoft Power BI maakt het gemakkelijk om alle relevante data te verzamelen in een rapport en je klanten op te delen volgens verschillende criteria. E-mail segmentatie leidt onvermijdelijk tot een beter resultaat, want je stuurt eigenlijk relevantere mails die beter aansluiten bij de interesses van je klant.
Tip 3: je e-maillijsten opbouwen en onderhouden
Als je je bestaande klanten gesegmenteerd hebt in lijsten, wil je die natuurlijk graag aanvullen. De dagen dat je gewoon in het wilde weg naar iedereen kan uitmailen zijn, dankzij GDPR, voorbij. En we raden ook niet aan dat je e-maillijsten aankoopt.
Dus stap 1 is gewoon je klanten naar hun e-mailadres te vragen. In je winkel, op een beurs, bij een meeting. Vertel hen er altijd bij dat je hen op de hoogte houdt van nieuwe producten, tips, bedrijfsnieuws, …
Zorg er ook voor dat klanten die je website bezoeken makkelijk hun e-mailadres kunnen opgeven. ‘Schrijf je in op de nieuwsbrief’ op je homepage is een goed begin, maar hoe specifieker, hoe beter. Zorg voor een specifieke call-to-action op je productpagina’s en blogs, waarbij je duidelijk maakt dat je nieuws en insights over dat specifiek onderwerp in de nieuwsbrief kan verwachten. Ook een pop-up op je website kan klanten overtuigen om zich in te schrijven op een nieuwsbrief.
Ben je al actief bezig met sociale media, dan kan je ook daar je volgers oproepen zich in te schrijven op je nieuwsbrieven. Voeg de e-mailadressen van contactpersonen die je in meetings ontmoet natuurlijk ook toe aan je lijsten.
Tip 4: de anatomie van een killer B2B e-mail
Je e-maillijsten onderhouden is een continu proces. Maar je wil natuurlijk zo vlug mogelijk beginnen met mailen. Zo stel je een uitmuntende mail op.
Onderwerp: Alles begint met je onderwerp. Heeft je klant 20 ongelezen e-mails dan moet hij de jouwe willen openen. Wat erin staat hangt natuurlijk van je doelpubliek en inhoud af, maar er zijn een paar algemene tips die we kunnen meegeven. Eerst en vooral, hou het kort. E-mails worden vaak op de smartphone gelezen, dus lange onderwerpen zijn niet volledig zichtbaar. Personalisatie is ook een goeie strategie. Begin het onderwerp met de voornaam van je klant, dan is de open rate hoger. Elke goeie e-mailclient biedt je die mogelijkheid.
Copy: De broodtekst van je mail. Gebruik een actieve schrijfstijl en schrijf voor je klant. Vermijd ‘ik’ en ‘wij’, gebruik ‘jij’. Het gaat tenslotte over de klant en zijn pijnen. Hou het kort, maar als er veel tekst in je e-mail moet gebruik tussentitels en bullet points. Veel mensen lezen mails diagonaal, dus zet een paar keywords in je titels. Gebruik ook afbeeldingen, maar niet te veel. Als je te veel foto’s in je e-mail zet in vergelijking met tekst, dan wordt je e-mail vaak als spam gezien.
Lay-out: Je tekst mag dan nog zo overtuigend zijn, maar als je e-mail er aartslelijk uitziet, wordt hij niet gelezen. Denk eraan, je mails worden vaak op smartphone gelezen. Een afbeelding met daarnaast of daaronder een bijhorende tekst is een aantrekkelijke optie. De meeste mensen die je e-mail skimmen beginnen links boven en gaan dan diagonaal naar rechts onder. Plaats links boven dus je aandachtstrekker en rechts onderaan je call-to-action.
Call-to-action: Meestal is het doel van je e-mails om mensen naar website of webshop te leiden. Zorg er dan ook voor dat je call-to-action aantrekkelijk is. Meestal niet ‘klik hier’, maar ‘Kom het geheim te weten’, ‘Probeer nu’, ‘Laten we beginnen’, …
Adres- en contactgegevens: Eindig je e-mails altijd met je bedrijfsnaam, adresgegevens, telefoonnummer en unsubscribe-link. Een link naar je sociale mediakanalen is ook altijd mooi meegenomen.
Tip 5: wissel af in de soorten e-mails die je stuurt
Je e-mails moet niet altijd producten verkopen. Toch niet direct. Je kan mensen ook helpen te weten wat ze met de producten kunnen doen.
Thema-mails rond een feestdag of seizoen doen het altijd goed, ook voor B2B-klanten. Want hun klanten zijn dan weer particulieren. Een mail rond biermanden is bijvoorbeeld perfect rond Kerstmis of Vaderdag. Net als mails voor doe-het-zelf-gereedschap. Hou je feestdagenkalender dus in het oog! We maakten alvast een kalender voor je. Ook handig voor social media berichten!
Het hoeft niet alleen bij themamails te blijven. Een mail met 10 recepten voor cocktails is zeker een hit, met link naar je webshop.
Qua frequentie ben je als B2B-bedrijf best af met één tot drie mails per maand. Dat zijn natuurlijk heel algemene cijfers, en er is geen perfect aantal. De gouden regel blijft… zorg dat je e-mail relevant is. Als je voelt dat je je moet forceren om topics te vinden, dan moet je minder beginnen sturen.
Tip 6: Hou je e-mails uit de spamfolder
E-mails van bedrijven dreigen nogal eens in de spamfolder terecht te komen. En eens dat gebeurt, is het niet makkelijk er weer uit te raken. E-mail services zoals Hotmail, Gmail en Outlook houden namelijk bij wanneer veel mails van afzenders in spam terechtkomen. Dat betekent hoe vaker je mails in spam terechtkomen, hoe groter de kans dat volgende mails ook in spam zullen eindigen. Hier zijn een paar tips om dat te vermijden:
- Vraag je klanten om je te whitelisten. Simpel, maar effectief. Stuur al je klanten een mailtje met de vraag om je als ‘niet spam’ te markeren.
- Vermijd woorden als ‘gratis’, ‘win’, ‘euro’ in je subject.
- Vermijd ook ‘!!!!’ in je subject
- Zorg er bovendien voor dat je e-mails niet te veel afbeeldingen bevatten, in vergelijking tot weinig tekst.
Tip 7: koppel je e-mail client aan je ERP-systeem
Je ERP-systeem is het hart van je bedrijf. Het bevat al je data, waaronder ook je klantgegevens. Daarin zie je wie wat koopt en wie welke mails moet krijgen. Het makkelijkst is het wanneer je een CRM-systeem hebt dat aan je ERP-systeem gekoppeld is. Zo ken je nieuwe en bestaande klanten vlot toe aan e-mail lijsten en stuur je vanuit je CRM-systeem meteen je mails uit.
Werk je met een op zichzelf staande e-mailclient of marketingsoftware, zoals Mailchimp of HubSpot, dan kan je ook dat met je ERP-systeem koppelen. Daar heb je wel een derde partij koppelaar voor nodig.
Bij de start hoeft je echter niet meteen zo ver te gaan, via een snelle export naar Excel kan je jouw klantenlijst in deze programma’s importeren om vervolgens uit te mailen.
Best practices voor e-mailmarketing
Tot slot geven we je graag nog een paar tips en best practices mee:
- Naast inspiratieve, transactionele en commerciële mails zijn er ook gewoon informationele mails. Informeer je klanten over de openingsuren van winkels, nieuwe producten in je gamma of jaarlijkse vakanties.
- Voeg onderaan je mail altijd een ‘unsubscribe’ knop toe, samen met de contactgegevens van je bedrijf.
- Meten is weten: hou in de gaten hoe goed je mails presteren door te kijken naar hoeveel mensen je mails openen en doorklikken. Zo stuur je tijdig bij.