Acht maanden geleden introduceerde Microsoft Copilot, een AI-assistent die je helpt bij je dagelijkse taken in Microsoft 365. De vraag die iedereen zich nu stelt is natuurlijk of en welke impact copilot heeft op het dagelijkse werken. Om daar een antwoord op te proberen geven, deed Microsoft onderzoek bij hun ‘early users’. Op die manier willen ze van hun klanten leren terwijl ze de Copilot uitbreiden.
We geven je hieronder de opmerkelijkste inzichten mee uit deze jaarlijkse Work Trend Index van Microsoft.
Hoe ervaarden gebruikers de productiviteitswinst van Copilot?
Er werden 297 gebruikers in het ‘Copilot Early Access Programma’ ondervraagd om te weten te komen hoe ze Copilot gebruiken. Over het algemeen rapporteerden ze een productiviteitswinst en tijdsbesparing.
Gemiddeld rapporteerden gebruikers een dagelijkse tijdsbesparing van 14 minuten, of 1,2 uur per week. Die tijdbesparing is opvallend, maar het is natuurlijk vooral belangrijk om die terugbetaalde tijd verstandig te herinvesteren.
De impact van Copilot op vergaderingen, e-mail, informatie zoeken en schrijven
Microsoft kwantificeerde ook de productiviteitswinst van Copilot op vier vlakken: vergaderingen, e-mail, informatie zoeken en schrijven. Zo moesten de deelnemers, waarvan een deel mét Copilot werkte en een deel zonder, bijvoorbeeld een opgenomen vergadering samenvatten, een blogpost schrijven, e-mailberichten beoordelen en informatie uit meerdere bronnen opzoeken. Het was opvallend dat de gebruikers die mét Microsoft 365 Copilot werkten steeds opmerkelijk sneller klaar waren, doch was er tussen de beide groepen geen verschil in de kwaliteit of de nauwkeurigheid van het geleverde werk.
Copilot expert diensten van ESC
Copilot Getting Started Training – oktober
24 Oktober | Start met Microsoft Copilot: ontdek hoe je slimmer werkt, inzichten krijgt uit data, automatisering inzet en samenwerkingen…
Microsoft 365 Copilot Kickstart
Hoe starten met Microsoft 365 Copilot? Het Kickstart-aanbod combineert een technisch assessment + Copilot opleiding medewerkers + onboarding
Microsoft 365 Copilot Readiness Assessment
Met onze Microsoft 365 Copilot Readinesss Assessment ga je succesvol en veilig van start. We brengen je data, security en…
Rol-specifieke pijnpunten en kansen
Sales
We hebben 133 Microsoft-verkopers ondervraagd die Copilot for Sales minstens wekelijks gebruiken. Zij bespaarden gemiddeld zo’n 90 minuten per week en de overgrote meerderheid zei dat Copilot for Sales hen productiever maakte. Ze vonden ook dat ze hun CRM-systeem makkelijker up to date konden houden.
Klantenservice
Medewerkers op de Customer Service dienst van Microsoft (een van de grootste klantenserviceorganisaties ter wereld) zeggen dankzij Copilot 12% minder tijd aan het oplossen van een case te besteden.
10% van de zaken die normaal gesproken samenwerking met collega’s vereisen, werden zelfstandig opgelost wanneer ze toegang hadden tot Copilot – wat betekent dat er minder klanten in de wacht moesten worden gezet.
Bedrijfsprocessen transformeren met AI
Over het algemeen zeggen werknemers dat ze verdrinken in hun digitale schuld. Ze schatten dat ze meer tijd besteden aan het zoeken naar informatie (27% van hun dag) dan aan het creëren (24%), communiceren (24%) of consumeren (25%). En ze zeggen dat slechts de helft van de informatie die ze elke dag consumeren noodzakelijk is voor hun werk.
Als werd gevraagd hoe generatieve AI een positieve invloed zou kunnen hebben op de werkprestaties, stond bovenaan de lijst “het vinden van de informatie die ik nodig heb”. Vervolgens zagen we per functie unieke behoeften naar voren komen.
Hoe moet het nu verder?
De data tonen aan dat de impact van Copilot reëel is, maar om een AI-gestuurde organisatie op te bouwen, moet je op een nieuwe manier werken. Werknemers die Copilot niet behandelen als een zoekmachine, maar als een capabele, altijd beschikbare assistent, zullen de meeste voordelen behalen.
Net als sporten of het leren van een nieuwe taal, is het voor het realiseren van de productiviteitswinst van Copilot nodig om elke dag te oefenen. Elke medewerker zal zijn nieuwe assistent moeten managen en moeten weten wanneer hij een taak aan AI moet delegeren en wanneer hij zijn eigen unieke menselijke intelligentie moet toepassen.
Ook bedrijven zullen bewuster moeten omgaan met data-governance want de AI-assistent zal proberen alle data te gebruiken die het tot zijn beschikking heeft. Het is daarom belangrijk je bedrijf klaar te maken voor de efficiënte introductie van AI en Copilot. Onze consultants en readiness checks kunnen je hierbij helpen.
Het is ook belangrijk dat je bewust leert om te gaan met de tijd die je bespaart dankzij Copilot. Managers kunnen meer tijd besteden aan coaching en zorg voor hun teams. Verkopers kunnen meer tijd besteden aan het opbouwen van relaties met klanten en het sluiten van deals, en marketeers kunnen tijd vrijmaken om nieuwe producten te bedenken.
Je vindt het volledige Work Trend Index rapport van Microsoft hier.