Bij sommige B2B-bedrijven horen we dat hun klanten nog niet klaar zijn om via het web bij hen te kopen. De voordelen van B2B e-commerce of een B2B-online portal gaan echter veel verder dan alleen maar de webshop. We sommen een zestal voordelen van B2B e-commerce voor je op.
1. Meer klanten aantrekken
Een B2B-webshop is belangrijk voor uw vindbaarheid. U wordt gevonden in de zoekresultaten als potentiële klanten of resellers op uw bedrijfsnaam of artikelen zoeken via zoekmachines als Google. Zelfs als u de catalogus niet openbaar maakt, dan nog kunt u de webshop inzetten voor gerichte marketing content.
2. Minder kosten
Een B2B-webshop is belangrijk voor uw vindbaarheid. U wordt gevonden in de zoekresultaten als potentiële klanten of resellers op uw bedrijfsnaam of artikelen zoeken via zoekmachines als Google. Zelfs als u de catalogus niet openbaar maakt, dan nog kunt u de webshop inzetten voor gerichte marketing content.
3. Betere klantenservice
Een fijne koopervaring zorgt dat uw klanten blijven terugkomen en nieuwe orders plaatsen. Een B2B webshop zorgt ervoor dat uw klanten 24/7 kunnen bestellen en toegang hebben tot order geregelateerde informatie. Een goede B2B-webshop die naadloos aansluit op uw ERP-systeem zorgt dat u zich over de orderafhandeling geen zorgen hoeft te maken. Meer tevreden klanten is dus een van de voordelen van B2B e-commerce.
4. Nieuwe markten
Het aanboren van nieuwe markten is veel makkelijker met een B2B-webshop. Het staat 24/7, 365 dagen per jaar online. Iedereen kan wereldwijd bestellen zonder dat u extra verkopers hoeft in te zetten. Over tijdsverschillen hoeft u zich ook geen zorgen te maken. Kortom – het wordt steeds makkelijker om internationaal te opereren.
5. Meer inzicht door data
Krachtige B2B e-commerce software geïntegreerd met uw ERP-systeem stroomlijnt uw processen en geeft u uniek inzicht in uw data. Alles wat u doet is voortaan te meten. En dat geeft u de kans om datagedreven te werk te gaan. Dat is essentieel voor uw sales en marketing. Met een geïntegreerde e-commerce oplossing kunt u per klant gedetailleerde statistieken inzien. Van ordertotalen tot omzet, winstpercentages en specifieke kortingen binnen een bepaalde periode. Daardoor kunnen uw verkopers en marketeers veel gerichter te werk gaan. Download onze handige guide voor het personaliseren van de B2B webshop voor meer informatie.
6. Meer verkopen
Meer klanten aantrekken zorgt in de regel voor meer verkopen. Gelukkig kunt u veel meer halen uit uw B2B-webshop. Met de juiste e-commerce oplossing kunt u relevante, persoonlijke productaanbiedingen doen aan uw klanten. Bovendien kunt u gerelateerde producten en andere items aanbieden. Dat geeft u veel cross- en upsell mogelijkheden.
Voor meer info, klik hier.
Wil je meer te weten komen over E-commerce en webshops?