AI, afkorting voor Artificial Intelligence (Artificiële Intelligentie), is iets waar we dagelijks mee in aanraking komen zonder het vaak zelf te beseffen. Ook in de wereld van e-commerce is AI aan een opmars bezig en heeft het al een aanzienlijke impact. Bedrijven volgen benieuwd en aandachtig de laatste ontwikkelingen hoe deze technologie hun webshop en e-commerce activiteiten kan verbeteren. In deze podcast bespreken we de belangrijkste toepassingen.
Gepersonaliseerde aanbevelingen
Door het gedrag van klanten te analyseren, kan AI gepersonaliseerde producten aanbevelen. Hierdoor voelt de klant zich begrepen en vergroot de kans op een aankoop. “Dit is een proces dat vroeger manueel gebeurde en heel tijdsintensief was, dit is nu een taak geworden die volledig kan worden overgenomen door AI” (Cedric Collet; Team-& Competence Lead Strategy & Advisory bij ESC).
Chatbots en klantenservice
Wanneer klanten vragen hebben, verwachten ze altijd een snel en goed antwoord. Chatbots, die gebruikmaken van AI, zijn 24/7 beschikbaar om vragen te beantwoorden en problemen op te lossen. Dit verbetert niet alleen de klantervaring, maar bespaart ook tijd en middelen voor jouw bedrijf aangezien er minder werknemers in de callcenters moeten aanwezig zijn.
Prijsoptimalisatie met AI
Het kan een uitdaging zijn om de juiste prijzen voor jouw producten te bepalen. AI kan hierbij helpen door constant de concurrentie, vraag en aanbod te analyseren. Dit resulteert in concurrerende prijzen die zowel het bedrijf als de klanten ten goede komen.
Beveiliging en fraudedetectie
Veiligheid staat voorop in e-commerce. AI speelt een belangrijke rol bij het identificeren en voorkomen van fraude en het beschermen van de gegevens van jouw klanten. Via AI kun je gerust zijn dat transacties veilig verlopen.
🎙Podcast ‘Let’s Talk Shop’
In “Let’s Talk Shop” kaart Yassin Ait Lamine interessante e-commerce cases en onderwerpen aan. Experts delen hun ervaring met jou.
â–¶ 10 episodes
De toekomst van AI in e-commerce
De opmars van AI (in e-commerce) is pas net begonnen. Binnenkort kunnen we bijvoorbeeld ook augmented reality-shopping en stemgestuurde zoekopdrachten verwachten. Deze technologieën zullen de manier waarop klanten winkelen blijven transformeren.
Kort samengevat is AI dus niet langer een droom van de toekomst binnen e-commerce, het is reeds aanwezig. Maar het zal wel een hot topic blijven de komende jaren en verdere stappen blijven zetten. AI toevoegen aan uw webshop en e-commerce activiteiten kan de prestaties ervan aanzienlijk verbeteren. Van het geven van gepersonaliseerde aanbevelingen tot het verbeteren van de klantenservice en het optimaliseren van prijzen en voorraad: AI is een waardevolle bondgenoot voor uw bedrijf wanneer het juist wordt ingezet.