Voor je je lippen aan een lekker pintje zet, heeft het vaak al wat afgereisd. Van de brouwerij naar de exporteur, naar de groothandel of aankoopgroep, naar drankencentrales, naar het café en dan pas in je hand! Als ontwikkelaar van ERP-software voor de drankensector kennen we de uitdagingen van de sector als geen ander. Geen wonder dat e-commerce in de drankensector trager op gang komt dan in andere markten.
Houdbaarheid
Veel dranken, bijvoorbeeld bieren, zijn niet onbeperkt houdbaar. Een pils of bier van hoge gisting zit tussen de 6 en 9 maand, alle andere bieren moeten binnen de 12 maand gedronken worden met uitzondering van trappisten die 18 maand bewaard kunnen worden. Vaak worden bieren daarna niet ‘slecht’ maar ze veranderen van smaak waardoor ze niet meer verkocht kunnen worden. Ook andere dranken zoals fruitsappen zijn gevoelig.
Uiteraard zorgen brouwerijen en producenten in hun ERP-systeem dat ze over de nodige productie-info, data en lotgegevens beschikken om de nodige accuraatheid aan de dag te leggen. Voor de ‘food & beverage’ bedrijven is het dus nog méér van belang dat de e-commerce oplossing die ze kiezen óók over die info uit het ERP of productiepakket kan beschikken om zo de klant kwalitatieve producten te kunnen leveren die hij verwacht.
Voorraad & logistiek in drankencentrales
Sommige dranken zijn niet altijd beschikbaar, denk maar aan Orval, Westvleteren, sommige Lambik-bieren of exclusieve Gins en Whisky. Op het juiste moment kunnen communiceren met klanten, vlot de verkoop sluiten en ook de logistiek verzekeren is dan cruciaal. Zeker omdat die klant in vele gevallen een tussenhandelaar is die ook zijn klanten moet warm maken.
Goed zicht op voorraad en verzendtijden is dus van groot belang. Ook hier geldt weer dat al die logistieke gegevens normaal gezien in je ERP zitten. Om als bouwerij goed aan e-commerce te kunnen doen moet je webshop, maar beter goed geïntegreerd zijn met bijvoorbeeld ERP als Microsoft Dynamics of Drinkmaster 365.
Herhaalaankopen en bestelvoorstellen
Wanneer cafés hun wekelijkse bestelling plaatsen bij hun groothandel is die vaak ongeveer hetzelfde als de week er voor. Let vooral op ‘ongeveer’ want het verbruik is weersafhankelijk, feestperiode-gevoelig, seizoensgevoelig en ga zo maar door. Daarom bouwden we in Drinkmaster bestelvoorstellen in die het de handelaar gemakkelijk maken om het café te adviseren op basis van bestelhistoriek.
E-commerce voor de drankensector is pas écht nuttig als het café op basis van dit bestelvoorstel heel snel zelf een winkelmandje of order kan wijzigen op basis van een voorstel of template en vervolgens vliegensvlug kan door bestellen. Dat scheelt in tijd voor de klant én voor de leverancier! Bovendien zit in de nieuwste versie van Sana Commerce (CMS voor Microsoft Dynamics Business Central) een slimme wizard die op basis van al je vorige historiek zelf winkelmandjes zal voorstellen.
Producteenheid en verkoopeenheden
Een bak, een sixpack, een pallet, een karton van 12, een vat, een geschenkverpakking met bijhorend glas, 4% korting, 2 + 2 gratis, … de drankenhandel heeft dezelfde drank vaak in heel veel verschillende producteenheden. En dan zwijgen we nog over de geschenkmanden en samengestelde artikelen die ze zelf maken.
Deze verschillende eenheden worden aangemaakt in het ERP-pakket, maar ze moeten uiteraard ook doorstromen naar de webshop of e-commerce zodat de surfer kan kiezen in welke vorm hij zijn drank wenst te bestellen.
Voor drankencentrales of brouwerijen is het dus belangrijk om flexibele en geïntegreerde webshop-software te kiezen die zonder moeite de verkoop eenheden uit de ERP vertaalt naar de webshop.