Massa productie veranderde de wereld. In enkele jaren gingen bedrijven van beperkte oplages naar de productie van massale volumes voor wereldwijde markten.
Nu technologie opnieuw ambitie inhaalt wordt het tijd voor de volgende stap: massa individualisering.
Wat is het?
Massaal produceren voor individuen is geen nieuw concept. Producenten denken al decennia over hoe ze gepersonaliseerde en unieke producten op massale schaal kunnen produceren. Dat bleek echter niet voor de hand liggend.
Het probleem was dat de technologie voor zo’n stap niet geavanceerd genoeg was. En dus niet kosteneffectief. Daar komt nu verandering in.
4 types van massa individualisering
We identificeren 4 vormen van massa individualisering:
1. Cosmetisch maatwerk
Cosmetisch maatwerk is de meest voorkomende vorm van massa individualisering. Het product zelf verandert niet, maar de verpakking wel. Denk maar aan de gepersonaliseerde blikjes van Coca-cola. Het helpt natuurlijk als je je e-commerce strategie aanvult met een sterk e-platform, waarop klanten hun verpakking kunnen personaliseren.
2. Adaptief maatwerk
Bij adaptief maatwerk zijn de geleverde eindproducten identiek en gebeurt de aanpassing door de eindgebruiker.
Neem nu een bedrijf dat lampen en lichtschakelaars maakt. Zij verkopen een beperkt aantal producten dat de klant gebruikt om een bepaalde sfeer te creëren.
3. Transparant maatwerk
Hierbij levert de producent geïndividualiseerde producten aan klanten, zonder de nadruk te leggen op het feit dat ze op maakt gemaakt zijn. Met andere woorden, de producent bekijkt hoe een klant zijn product gebruikt en past het product dan aan.
Zo houden luxehotels rekening met terugkerende gasten. Heeft een bezoeker eerder opgemerkt dat hij graag een deken of zachter kussen heeft, dan ligt dat klaar bij zijn volgende bezoek. Zelfs als dat bezoek in een hotel van dezelfde keten aan de andere kant van de wereld is.
Deze vormen van individualisering bestaan al jaren en zijn alom bekend. Maar als we kijken naar de vierde vorm, collaboratief maatwerk, wordt het pas echt interessant.
4. Collaboratief maatwerk
Dit is een vorm van co-creatie. We hadden het al eerder over co-creatie met andere bedrijven, maar er zijn ook bedrijven die elk product individueel aanpassen, in samenwerking met de klant. Daar zorgt technologie voor een wereld van mogelijkheden.
Denk maar aan 3D-printen van afzonderlijke artikels, een mooi voorbeeld van massaproductie. Maar elk product is uniek.
Of Nike, die je toelaat om gepersonaliseerde schoenen te maken. Jij ontwerpt ze, Nike maakt ze en levert ze aan je deur.
B2B
Ook op B2B-vlak beginnen meer bedrijven te denken aan collaboratief maatwerk. Dat gebeurt onder andere door modulair maatwerk, waarbij bijvoorbeeld bouwhandels verschillende eenheden samenbrengen tot een unieke woning. Zo heb je met een beperkt aantal bouwstenen oneindig veel mogelijke combinaties.
Maar ook aanpassingen in het productieproces zelf leiden tot collaboratief maatwerk. Zo kan een bedrijf dat metalen buizen fabriceert een productieproces hebben dat voor alle producten gelijkloopt, om in de laatste fase van het proces de buizen op maat te snijden.
Door de individualisatie van het eindproduct zo laat mogelijk in het productieproces te leggen wordt kosteneffectief massa maatwerk steeds haalbaarder.
Zo komt massa individualisering tegemoet aan steeds hoger liggende klanteneisen. Hoe die individualisering precies in zijn werk gaat, verschilt natuurlijk van bedrijf tot bedrijf. Ook dat is maatwerk.