Waar Lammertyn.net in 1961 nog afval ophaalde met paard en kar, is het bedrijf in meer dan 50 jaar uitgegroeid tot een groot familiebedrijf met aandacht voor online afvaldiensten. Door in te zetten op klantenservice heeft Lammertyn.net haar positie in Oost-Vlaanderen verankerd. “Wij maken het onze klanten graag makkelijk, vandaar ons op maat ontwikkelde self service portal”, aldus Koen Lammertyn, directeur bij Lammertyn.net. “We leveren ondertussen diensten aan 25 gemeentes, goed voor zo’n 270.000 inwoners”.
Door de jaren heen
Desondanks de heel gestage groei de laatste 60 jaar, vindt Koen Lammertyn, directeur bij Lammertyn.net, niet dat het bedrijf heel ingrijpend is veranderd. “In wezen is onze hoofdactiviteit namelijk nog steeds dezelfde. We zamelen nog steeds afval in, zowel huis aan huis als via rolcontainerverhuur. Uiteraard hebben we hier en daar wel enkele grote sprongen gemaakt. Zo zijn wij bijvoorbeeld direct mee op de kar gesprongen wanneer de containers uitgerust werden met een chip (afvalophaling met DifTar-principe). We waren zelfs pionier op dat vlak in België, iets waar ik altijd naar streef.”
Lammertyn in cijfers
30+
vrachtwagens op de baan
6
Sustainability Development Goals
25
Oost-Vlaamse gemeentes
270.000+
bediende inwoners
Ook je business boosten met e-business?
Ontdek de technologie achter dit project
Impact van het self service portal
Omdat service is wat Lammertyn.net onderscheidt van de concurrentie, werd het voor Koen al snel duidelijk dat ze moesten innoveren. “Vroeger zat ik zélf in de vuilnisophaalwagen en leerde ik uit eerste hand hoe moeilijk het was om klanten te bedienen terwijl je met je ‘corebusiness’ bezig bent. Ik kreeg dan tijdens het rijden tientallen telefoontjes van klanten. ‘Kun je mijn container donderdag komen ledigen?’, ‘Ik wil klant worden’, ‘Hoeveel kost een container van xx liter?’,… Ik kon onmogelijk al die oproepen beantwoorden en wist dat ik er klanten door zou verliezen. Toen besliste ik: dit moet geautomatiseerd worden, zodat ik kan blijven focussen op wat het allerbelangrijkste is, de klant.”
Het doel van zo’n Self Service portal op maat was vooral om het de klanten zo makkelijk mogelijk te maken. En dat is gelukt. Op het Self Service portal kunnen bestaande klanten hun afvalophaling beheren, facturen raadplegen alsook een nieuw contract aangaan voor een bepaald soort rolcontainer.
Maar ook nieuwe klanten kunnen zich in 3 eenvoudige stappen registreren. Nadat ze een account hebben aangemaakt, kiezen ze het soort afval dat ze willen verzamelen in de rolcontainer, bijvoorbeeld pmd, glas of papier en karton. Ook kiezen ze de grootte van de rolcontainer die ze hiervoor willen gebruiken. De prijzen per container staan duidelijk opgelijst in het portal, zodat de klant perfect weet hoeveel elke container per maand aan huur kost.
Daarna kan je de tijdstippen voor levering en ophaling gaan bepalen. Je kiest eerst hoeveel containers je nodig hebt en hoe vaak deze opgehaald dienen te worden. Bij elke frequentie vind je opnieuw de bijhorende prijs. Vervolgens kies je de datum waarop je wenst dat de container wordt geleverd en de datum van de eerste ophaling. Tot slot geef je nog het adres op en je rolcontainers zijn besteld!
Nadat al deze gegevens werden ingevuld, komt deze data via Exact ERP- en boekhoudsoftware terecht in de workflow van de personen die dit moeten controleren. Die controle is nog nodig, want het is niet omdat de klant wil dat pmd op woensdag wordt afgehaald, dat dit ook mogelijk is. Als de ophaling niet mogelijk is, moeten er correcties gebeuren. Na deze aanpassingen van het contract, krijgt de klant hiervan een melding via e-mail, en kan deze het contract eventueel nog bewerken. Is het contract naar wens, dan kan de klant het goedkeuren. Na het goedkeuren wordt dan in Exact een project geactiveerd en wordt alle informatie opgenomen in bijvoorbeeld de planning, de facturatie, enz.
“Het staat buiten kijf dat de impact van deze oplossing de werkdruk een pak verlaagt”, vertelt Koen enthousiast. “Wij hebben honderden klanten, maar heb je de telefoon afgelopen uur al horen rinkelen? Daarom hebben wij dat klantenportaal geïmplementeerd!”
De grootste uitdaging ligt volgens Koen nu vooral nog in het instrueren van zijn klanten, en ook daar is hij helder in: “We hebben enorm veel moeite gestoken in het ontwikkelen van alle maatwerk, het zou zonde zijn dat onze klanten niet van alle voordelen genieten, vooral omdat we het hen zo makkelijk maken. We sturen heel bewust onze klanten richting het platform, want zo kunnen we tonen wat we kunnen en breiden we ons bedrijf verder uit. Efficiënt voor beide partijen.”
Koen Lammertyn – Directeur
“Het staat buiten kijf dat de impact van deze oplossing de werkdruk een pak verlaagt. Wij hebben honderden klanten, maar heb je de telefoon afgelopen uur al horen rinkelen?”
Nog meer inzichten aanbieden in de toekomst
Service is voor Lammertyn hét belangrijkste, en klanten die dat niet waarderen zijn dan ook aan het verkeerde adres: “Ik hecht extreem veel belang aan betrouwbaarheid en service. Het is altijd ons doel om langetermijnrelaties op te bouwen met onze klanten. En dat werkt! We zien nauwelijks verloop en de zogezegde prijsjagers verwelkomen we na afzienbare tijd vaak terug, omdat de service hen elders niet bevalt.”
En toch wil Koen zijn klanten nog meer bieden, extra inzicht in hun afvalverwerking bijvoorbeeld. “Ons Self service portal moet een stap zijn in de nieuwe wereld van afvalverwerking. Ik wil dat onze klanten perfect weten waarmee ze bezig zijn op vlak van afval management. Hoeveel CO2 ze uitstoten, hoeveel kilogram afval ze al geproduceerd hebben, hoe ze recycleren, waar hun afval naartoe wordt gebracht, … Dat zijn allemaal dingen die wij nu al vaak weten, maar nog niet actief delen met onze klanten. Later kunnen er dan koppelingen gemaakt worden met andere dienstverleningen uit de groep, om zo de mogelijkheden en rapportages nog verder uit te breiden.”
Volgens Lammertyn is deze informatie heel interessant voor bijvoorbeeld grote bedrijven die over hun afval moeten rapporteren aan de overheid. “Wij kunnen hen daarbij helpen, aantonen dat ze hun afval correct verwerken. Het zou een meerwaarde kunnen betekenen, want vooral de jongere bedrijven zijn hier sterk mee bezig. Onze missie sluit ook perfect aan bij onze missie: Open over Afval.”
Geboeid door technologie
Koen Lammertyn is zelf ook gebeten door technologie, en dus overtuigd van de meerwaarde die het een bedrijf kan bieden. “De weg van de technologie is de weg die je moet volgen als bedrijf. Het is zelfs de enige weg, anders loop je als organisatie achter de feiten aan. Wat niet wil zeggen dat die technologie niet frustrerend kan zijn, want je bent er nooit ‘klaar’ mee. Gelukkig zie ik het als een uitdaging om steeds opnieuw de beste van de klas te zijn.”
Ook in de afvalsector wordt steeds indrukwekkendere technologie gebruikt, iets dat Koen op de voet probeert te volgen. “Tegenwoordig bestaan er heel sterke infraroodcamera’s die kunnen detecteren welk materiaal er in een afvalcontainer zit. Op die manier kan je analyses maken over de klant en kan je ze eventueel ook verwittigen of terechtwijzen. Wij zijn namelijk verplicht om non-conformiteiten te melden aan OVAM. Het zijn zo’n dingen die het verschil zullen maken in de sector, en die ervoor zullen zorgen dat we gerichter kunnen sensibiliseren en oplossingen kunnen voorzien die duurzamer zijn.”
Interesse in je eigen Self Service Portal op maat?
Ontdek hoe we zowel kleine als grote bedrijven helpen met e-business. Wat wil jij juist doen?
- E-commerce & webshops bouwen
- Contentplatformen en websites maken
- Online portals & maatwerk ontwikkelen
- Webapplicaties en mobiele apps bouwen
Of laat je inspireren door onze andere e-business cases!
E-commerce trends in België en Nederland – EU rapport 2023
E-commerce heeft de afgelopen decennia een opmerkelijke opmars gemaakt in de Europese economie en blijft zichzelf opnieuw uitvinden ondanks verschuivingen…
Het geheim achter e-commerce succes: Het belang van MVP
In de competitieve wereld van e-commerce is het essentieel om snel te innoveren en je product of dienst aan te…
Het belang van kwalitatieve data in e-commerce
In de context van e-commerce is het belang van datakwaliteit allerminst te onderschatten. Een webshop of e-commerce platform is maar…