Een Nederlandse studie van Cendris Monitor leverde een aantal redenen op waarom consumenten liever niet naar een fysiek winkelpunt gaan. Hier ligt natuurlijk dé opportuniteit om als online winkelpunt uit deze aspecten extra voordeel te halen. Een belangrijk aspect om af te zien van een bezoek aan het fysiek winkelpunt is onder ander het opdringerig personeel. Aangezien consumenten op hun tempo rustig hun inkopen willen doen in een fysiek winkelpunt zal dit natuurlijk hetzelfde zijn voor een online winkelpunt. Daarom is het van groot belang om de webshopper niet steeds lastig te vallen met opdringerige reclames, zelf openende chatvensters of bijvoorbeeld ongevraagde inschrijvingen op de nieuwsbrief. Vermijd zoveel mogelijk obstakels tijdens het online gebeuren van de consument.
Dit is niet het enige punt van irritatie in een fysiek winkelpunt, daarom gaan we in deze blogpost verder in op de andere nadelen van een fysiek winkelpunt met de daar op inspelende voordelen voor het online winkelpunt.
61% van de consumenten verkiest een online webshop boven een fysiek winkelpunt op basis van de meer flexibele tijden:
Consumenten kunnen 24/7 terecht op de online webshop, maar natuurlijk willen zij hun bestelling ook zo snel mogelijk in handen. Als je je dus maximaal wil onderscheiden wat betreft flexibiliteit moet je als e-commerce dus zorgen voor goed doordachte leveringsopties zodat het tastbare aspect snel kan waargenomen worden door de klant.
53% van de consumenten verkiest een online webshop boven een fysiek winkelpunt omdat het eenvoudiger is om prijzen te vergelijken:
Aangezien het op internet veel gemakkelijker en sneller is om prijzen tussen verschillende aanbieders, producten en diensten te vergelijken moet je als webshop inspelen op andere factoren naast de prijsfactor. Doe dit door duidelijk de meerwaarde aan te tonen van bijvoorbeeld een snellere leveringstermijn, extra service doorheen het volledige aankoopproces, klanten reviews,…
44% van de consumenten verkiest een online webshop boven een fysiek winkelpunt omwille van meer zekerheid dat de producten op voorraad zijn:
Het is van groot belang om uw voorraad duidelijk en eerlijk te communiceren naar de consument toe. De consument wil niet alleen weten of iets op voorraad is, maar ook hoe snel het bij hem kan zijn als het op voorraad is. Wees dus ook helder over leveringstermijnen. Naast het communiceren van deze informatie is het nog veel belangrijker om u hier ook aan te houden. Speel hier in op extra concurrentiele voordelen zoals ‘vandaag voor 22u besteld is morgen voor 14u geleverd’.
Drukte in de offline winkels wordt ook gezien als een negatief aspect:
Consumenten willen zoals eerder vermeld zoveel mogelijk genieten van het rustig aankopen van producten om zo de drukte van het leven te vermijden. Daarom moet je het de consument zo gemakkelijk mogelijk maken door onder ander gebruik te maken van zoveel mogelijk structuur en een duidelijk overzicht tijdens hun online aankoopproces, gebruik voldoende visualisatie en val hen zeker niet steeds lastig met ongevraagde informatie.
Uit de studie bleek echter dat men ook nadelen aan online verkoop ervaart.
- Consumenten zijn soms niet altijd overtuigd omdat ze het product niet kunnen zien of aanraken.
- De hoge verzendingskosten zijn nog in veel gevallen een drempel.
- Het is niet altijd even gemakkelijk om een product terug te brengen of om te ruilen.
Wees dus samen met je e-commerce partner creatief om deze nadelen zoveel mogelijk op te vangen via je web applicatie.