Het ‘E-commerce ecosysteem uitgelegd’
E-commerce is een complex en geïntegreerd ecosysteem, vergelijkbaar met de diverse fauna en flora van een natuurlijk ecosysteem. Elk domein in dit ecosysteem heeft zijn eigen rol en draagt bij tot het algehele evenwicht en succes.
Enkel de juiste technologie is dus niet genoeg om dit ecosysteem in balans te houden. Vertrekkende vanuit de juiste strategie en aanpak, dien je rekening te houden met alle domeinen binnen het e-commerce ecosysteem:
• Interne Organisatie 🏢
Dit is het geheel van beheer van de interne processen, hiërarchie en structuur binnen jouw bedrijf. Omdat e-commerce en ook digitalisering in zijn geheel een impact hebben op alle silo's binnen een bedrijf, is het niet onbelangrijk om de interne organisatie eens onder de loep te nemen. Vaak wijzigt de interne structuur of moet de structuur hertekent worden. De komst van een CDO of E-commerce manager wordt hier dan ook niet uitgesloten.
• Marketing 💡
Marketing omvat het aantrekken van klanten, het vergroten van de naamsbekendheid en het bevorderen van verkopen. De belangrijkste vragen hier zijn: Is er voldoende content? Online offline? Wat met emailmarketing? Zijn er incentives?
• Menselijke factor 🧑🤝🧑
Dit verwijst naar de impact die een e-commerce traject of digitale transformatie heeft op de mensen binnen jouw organisatie, maar gaat evenzeer over de klant. Elk veranderingsproces stuit op weerstand en daarom is change management hier van cruciaal belang. Het doel binnen dit domein is om de kennis en kunde van je medewerkers up to speed te brengen met opleidingen, om zo de digitale maturiteit binnen je organisatie te verhogen.
• De juiste strategie en aanpak 📈
Dit domein zou altijd de start moeten zijn binnen een e-commerce traject. Het omvat de doelstellingen, richting en plannen die je hebt om je bedrijf te laten groeien. Een goed doordachte strategie zorgt voor consistentie en richting in je e-commerceactiviteiten. Ook de aanpak mag hier niet uit het oog verloren worden. Met de juiste aanpak zorg je ervoor dat dat je jouw strategie kan waarmaken!
• Productcatalogus en data 📅
De productcatalogus vertegenwoordigt de diverse producten of diensten die je aanbiedt. Het bestelproces & pricing zijn hier van groot belang! Data is onmisbaar in dit element omdat het inzichten biedt in het gedrag van klanten, trends en voorraadbeheer.
• Logistiek 📦
De logistiek vertegenwoordigt het transport en de levering van producten aan klanten, maar gaat binnen e-commerce ook over aftersales en opvolging.
📣 Schrijf je snel in
👀 Met massa’s concrete tips & tricks van deze e-commerce bedrijven
Wat leer je tijdens de Online E-commerce Bootcamp over interne organisatie op 19/10
💼 Draagvlak in het management?
- Strategische visie
- Meetbaar maken van e-commerce succes
💻 Digitaal Leiderschap?
- Change management
- Innovatieve denkwijze
- Cultuur & ambassadeurs
🧑💼 Rol van de CDO?
- kan ook ebusiness manager zijn
- Vaak nieuwe rol
- Volledig digitaal team?
🏢 Organisatorische transformatie?
- Hertekenen structuur/organigram/werking
- Agile werken
🗓️ Projectmanagement?
- Belangrijk langs klantenzijde
- Soms tijdelijke/externe rollen
💡 Ontdek de andere opleiding
- Neem ook zeker een kijkje naar de sessie over marketing.
Doelgroep E-commerce Bootcamp
Werknemers van bedrijven die reeds een e-commerce project gestart zijn en te weten willen komen waar hun e-commerce te kort komt.
Duurtijd ⏱️
Deze trainingen duren 1 uur en gebeuren online via Microsoft Teams. (van 9u00 tot 10u00)
📚 Concreet
Aan de hand van voorbeelden tonen we hoe je aan de slag kan gaan.
🙌 Interactief
We zetten optimaal in op interactie tussen de trainer, de deelnemers en beantwoorden graag alle vragen.
💻 Praktijkgericht
We trekken onze kennis uit implementaties door in de trainingen.